08 مه 1403 در 11:49

نماد قلب که ما معمولاً استفاده می کنیم هیچ ارتباطی با قلب واقعی در بدن انسان ندارد. اما علت این خطا چیست و پیشینه آن چیست؟

درون قفسه سینه شما یک توده عضلانی پیچ خورده و نامتقارن وجود دارد که به‌عنوان بی‌احساس و کاملاً غیرعاشقانه ظاهر می‌شود. با این حال، مردم همچنان بر استفاده نادرست از نماد قلب برای نشان دادن این اندام شریانی اصرار دارند. در واقع ما اشتباه فکر می کنیم و نماد قلب را هم در علامت ظاهری و هم در معنای قلب حقیقی به کار نمی بریم. با گجت نیوز همراه باشید تا دلیل این باگ جالب را توضیح دهیم.

مشخص نیست که این چاپ کلیشه ای و گوشه ای قلب به چه زمانی برمی گردد. البته نویسندگان یک مطالعه علمی جدید سعی کرده اند به این موضوع پی ببرند و ببینند دقیقا چه اتفاقی افتاده که این شایعه در حال انتشار است. در نگاهی به گذشته، فیلسوفان یونان احتمالاً اولین کسانی بودند که تغییرات در ضربان قلب انسان را به احساسات نسبت دادند. مثلاً در کلمات به جا مانده از ارسطو در این زمینه اشاراتی وجود دارد که محققان نیز به آن اشاره می کنند.

تحقیقات علمی و شباهت نماد قلب به اندام واقعی

به گفته یک جراح مغز هلندی و یکی از نویسندگان مطالعات علمی در این زمینه، اولین تصویر از نماد قلب به متون مربوط به قرن سیزدهم پس از میلاد باز می گردد. نویسنده و جراح پیر وینکن ادعا می کند که این نمادهای نقاشی شده بر اساس توصیف ارسطو از دیدگاه اندام داخلی قلب واقعی است. برخی منابع دیگر نیز می گویند که آرم قلب امروزی در واقع نمادی از برگ درخت رازیانه بزرگ به نام سیلفیوم است که اکنون منقرض شده است. گفته می شود این درخت در امتداد سواحل شمالی آفریقا رشد می کند و یونانیان و رومیان آن زمان از آن به عنوان وسیله ای برای کنترل جمعیت استفاده می کردند.

صرف نظر از اینکه نماد قلب مدرن چه زمانی این شکل عاشقانه را به خود گرفته است، نویسندگان تحقیق به وضوح بیان کرده اند که اندام حیاتی قلب واقعی هیچ شباهتی به نماد بصری معروف خود ندارد. وقتی مردم از این نماد استفاده می کنند، بیش از هر چیز به معنای عاشقانه آن فکر می کنند. به زبان ساده، مردم از نماد قلب به عنوان ابزاری برای احساسات و عشق استفاده می کنند، نه برای نشان دادن اندام واقعی!

منشأ شباهت نماد قلب به قلب واقعی

محققان توضیحات بیشتری برای این موضوع ارائه کرده اند. آنها می گویند که فراوانی استفاده مردم از نماد قلب تا قرن 15 و 16 افزایش یافت تا اینکه محققان هرگونه شباهت بین این نماد و دیدگاه اندام شریانی در بدن انسان را در اواسط قرن بیستم رد کردند. همچنین اولین نسخه های دست ساز قلب واقعی انسان در دهه 1950 ساخته و معرفی شد. دانشمندان روش عجیبی را برای این کار در پیش گرفته اند. آنها پلاستیک مذاب را به آئورت جسد تزریق می کردند تا وارد شریان ها شود و در نهایت شکل اندام اصلی را به خود بگیرد.

چند دهه بعد، دانشمندان توانستند از تکنیک پیشرفته تری برای این کار استفاده کنند. این بار آنها به تزریق رنگ های متضاد به شریان جسد روی آوردند. مانند تزریق پلاستیک، این آزمایش نشان داد که درون یک قلب واقعی می تواند بسیار شبیه نماد باستانی آن باشد.

محققان گفتند که توانستند با تزریق همزمان آن به شریان های اصلی قلب چپ و راست، دید کاملی از این اندام حیاتی به دست آورند. به گفته آنها، تجسم مدرن سمت چپ و راست درختان شریانی پیچیده در داخل اندام قلب دقیقاً مشابه نماد قدیمی قلب است.

این مشاهدات همچنین سؤالاتی را در مورد درک انسان باستان از اندام های داخلی ایجاد کرد. اکنون دانشمندان این سوال را مطرح می کنند که چگونه انسان از قرن سیزدهم و قبل از آن توانسته است شکل درونی این اندام حیاتی را تشخیص دهد. آنها حتی بر این باورند که پزشکان باستانی ممکن است هزاران سال پیش در طی آزمایش‌های مشابهی سعی در شکل دادن به داخل قلب داشته باشند. در این زمینه به استفاده احتمالی از مواد دیگری مانند سیمان و گچ اشاره شده است.

این نظریه پایه محکمی ندارد. اما آنها اصرار دارند که دلیل دیگری برای صحت تصویر قلب انسان باستان وجود ندارد. فقط همین فرضیه می تواند نماد قلب را با آن دوران باستانی با علم آناتومی پیوند دهد.

به طور خلاصه، قلب عضوی حیاتی در بدن انسان است که نمی تواند احساسات خود را نشان دهد. اما می تواند علائمی مانند افزایش ضربان قلب را پس از شروع احساسات نشان دهد. همچنین در نهایت تأیید می کنیم که شکل بیرونی قلب واقعی به هیچ وجه شبیه به نماد قلب نیست. بلکه قالب بخشی از آن شبیه نماد رایج امروزی است.

از دست نده: قهوه بنوشید تا دچار بیماری قلبی نشوید و جوان بمیرید! پیاده روی نوردیک زندگی شما را تغییر می دهد + آموزش هشدار ترسناک دانشمندان در مورد بخارپز کردن