08 مه 1403 در 17:13

گوشی های جعلی نوکیا مونتاژ شده در کشور نیز صدای نمایندگان مجلس را درآورد و منجر به هشدار مجلس به سازندگان شد.

اگر برای خرید گوشی های موبایل معمولی یا به اصطلاح دکمه ای به بازار مراجعه کرده باشید، احتمالا در مورد گوشی های تقلبی نوکیا شنیده اید. اما تاریخچه این گوشی ها چیست و چرا نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تولید و عرضه این گوشی ها را در کشور حرام می داند؟

نوکیا به عنوان معروف ترین و معروف ترین سازنده گوشی های غیرهوشمند در بازارهای جهانی شناخته می شود. این مشکل باعث شده شرکت های کوچکی که می خواهند در زمینه ساخت این نوع گوشی ها فعالیت کنند، برند نوکیا را الگوی کار خود قرار دهند. اما این موضوع در کشور ما و چندین کشور دیگر کمی متفاوت است.

در کشور ما گوشی های نوکیا با طرح و لوگوی مشابه شرکت نوکیا اما با کیفیت بسیار پایین تری تولید و در بازار به فروش می رسد. به همین دلیل است که افرادی که از فناوری آگاه نیستند نمی توانند تفاوت بین این دو محصول را تشخیص دهند و در نهایت یک نوکیا تقلبی می خرند.

گوشی های تقلبی نوکیا ساخت ایران از کیفیت Matlabubi بی بهره هستند و با توجه به تجربه ما از این گوشی ها، این گوشی ها در انجام ساده ترین کارها یعنی کندی عمل می کنند. تایپ کردن پیام یا شماره گیری تاخیر در دریافت پیامک و عدم دریافت پیامک بانکی در بسیاری از موارد نیز از دیگر مواردی بود که در استفاده چند روزه از نوکیا جعلی شاهد آن بودیم.

این سوالات نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را به واکنش واداشت و خواستار دخالت سازمان بازرسی کل کشور در این موضوع شد.

کمیته اقتصادی مجلس نسبت به تولیدکنندگان جعلی نوکیا هشدار داد

کاظم موسوی در یکی از مصاحبه های خود به این موضوع اشاره کرده است که خرید این گوشی ها فقط باعث هدر رفتن پول مردم می شود. لذا فروش این نوع موبایل را دور از انصاف و حرام می دانم.

وی برای تاکید و تشریح ادعای خود اظهار داشت: کالاهایی که دارای تاییدیه استانداردهای داخلی و بین المللی هستند باید در بازار عرضه شوند. عرضه این نوع تلفن همراه نقض حقوق مصرف کننده است. در چنین شرایطی مردم می توانند از خسارت ناشی از این مکان به تامین کننده شکایت کنند. سازمان بازرسی کل کشور باید وارد این موضوع شود.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود پای سازمان جنایتکار را باز کرد و گفت: اگر کیفیت گوشی های داخلی در این حد باقی بماند به عنوان کالای تقلبی شناخته شده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تحریم نیز اظهار داشت: اظهارات نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در حالی است که این وزارتخانه تولید نوکیا ایرانی را دور زدن تحریم ها می داند نه تقلب! وزارت صمت گفت از آنجایی که این شرکت ها ایران را تحریم کرده اند، نظر آنها مهم نیست.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات چندی پیش از پیگیری قانونی این موضوع خبر داد و گفت که بحث حقوقی بر این موضوع خاص وجود دارد. آنها ادعا می کنند که اسنادی دارند که توسط نماینده مجاز نوکیا مجوز داده شده است، و ادعاهایی بر خلاف آن وجود دارد که در حال بررسی است. اما این در حوزه کاری ما نیست و وزارت اطلاعات شخصی باید اظهار نظر کند. بر سر تولید گوشی های با برند نوکیا در ایران اختلاف نظر وجود دارد و شکایتی در دادگاه در حال بررسی است.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، تولید گوشی های جعلی نوکیا علاوه بر از بین بردن حقوق معنوی لوگوی نوکیا، به زیر سوال رفتن حقوق مصرف کنندگان نیز می انجامد.

پیشینه خبر: مشکل بزرگ گوشی ساز جعلی نوکیا در ایران