08 مه 1403 در 22:27

شاید برای شما عجیب باشد اما 34 برند از 40 خودروساز معروف دنیا تنها در اختیار پنج گروه بزرگ خودروسازی هستند! در ادامه با این مزارع بیشتر آشنا خواهیم شد.

در صنعت خودروسازی بیش از 40 برند مختلف در بازارهای جهانی وجود دارد. منظور از بازار جهانی، تحویل محصولات به حداقل سه قاره مختلف جهان (آسیا، اروپا و آمریکای شمالی) است و از معروف ترین برندهای خودرویی با این شرایط می توان به تویوتا، فولکس واگن و فورد اشاره کرد. در عین حال شاید ندانید که چند گروه خودروسازی بسیار بزرگ در دنیا مالک اکثر برندهای دنیا هستند و از 40 برند جهانی در این صنعت صاحب 34 برند هستند!

برای مثال بد نیست به جنرال موتورز آمریکایی اشاره کنیم که مالک شرکت های شورولت، جی ام سی، بیوک و کادیلاک است. با این حال، داشتن بسیاری از خودروسازان دیگر قطعا شما را شگفت زده خواهد کرد. مثلاً علیرغم اینکه پژو و کرایسلر متعلق به کشورهایی در قاره های مختلف هستند، اما یک گروه خودروی مادر مالک هر دو است! از سوی دیگر، برندهای سنتی خودرو انگلیسی یعنی. جگوار و لندرور دیگر حتی انگلیسی هم نیستند!

در زیر سعی می کنیم پنج گروه بزرگ خودروسازی جهان را که صاحب مهم ترین برندهای این صنعت خودرو هستند و حضور جهانی گسترده ای دارند را معرفی کنیم. علاوه بر این، در پایان تعدادی هلدینگ کوچکتر که شامل تعدادی دیگر از برندهای شناخته شده در صنعت خودرو می شود و سهم آنها از بازار جهانی را تحلیل می کنیم.

گروه خودروسازی Stlantis

Stellantis جوانترین عضو بزرگترین باشگاه هلدینگ های خودرو در جهان محسوب می شود و در سال 2021 تاسیس شد و در عین حال این هلدینگ صاحب بزرگترین سبد در صنعت خودروسازی است و 14 برند معروف زیر پرچم آن فعالیت می کنند. پیدایش این برند به ادغام دو شرکت خودروسازی فیات کرایسلر و PSA برمی گردد.

از آنجایی که فیات کرایسلر و PSA نام‌های بزرگی در بازارهای بین‌المللی خودرو بودند، ادغام آن‌ها استلانتس را به یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های خودرو در جهان تبدیل کرد که حضور گسترده‌ای در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی داشت. از معروف ترین نام های زیرگروه این گروه خودرویی می توان به کرایسلر، دوج، فیات، پژو، واکسهال، اوپل، سیتروئن و آلفارومئو اشاره کرد. علاوه بر این، برندهای قدیمی مانند آبارث یا لانچیا در کنار برندهای لوکسی مانند مازراتی یا خودروسازان محبوبی مانند جیپ یا رم از زیر مجموعه های Stlantis هستند. بد نیست بدانید که علیرغم اینکه Stellantis عمری در حدود سه سال دارد، در حال حاضر مالک سه تا از قدیمی ترین خودروسازان جهان به حساب می آید. پژو، واکسهال و اوپل.

در سال 2023، Stellantis تقریباً 6.4 میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان فروخت. این آمار اگرچه نشان از حضور گسترده این هلدینگ در ابعاد جهانی دارد اما باعث نمی شود که عنوان بزرگترین خودروساز جهان به این شرکت تعلق گیرد! به طور دقیق، Stellantis چهارمین شرکت بزرگ خودروسازی در جهان پس از تویوتا، فولکس واگن و هیوندای موتور است.

فولکس واگن

دومین گروه خودروسازی که بیشترین تعداد برندهای جهانی را در صنعت خودرو دارد، دومین برند پرفروش این صنعت نیز بوده و تنها در سال گذشته 9 میلیون خودرو فروخته است! این شرکت در سال 1937 تاسیس شد و تنها فولکس واگن بیتل کلاسیک را تولید می کند. اما جنگ جهانی باعث تعطیلی این شرکت شد و اولین مدل های پس از جنگ جهانی این خودروساز در سال 1949 وارد بازارهای جهانی شد.

امروزه علاوه بر برند اصلی فولکس واگن که خودروهای سدان و شاسی بلند تولید می کند، فولکس واگن مالک برند خودروهای تجاری فولکس واگن نیز می باشد و به این ترتیب ون، پیک آپ و کامیون را در سراسر جهان تولید و عرضه می کند. همچنین پورشه که مالک برندهای لوکس آئودی، لامبورگینی و بنتلی است، یکی دیگر از زیرمجموعه های فولکس واگن است.

در کنار این برندهای لوکس، فولکس واگن همچنین مالک برند اسپانیایی SEAT و زیرمجموعه آن Cupra است. البته آینده سئات به عنوان یک خودروساز مستقل در سایه بلاتکلیفی است و همانطور که در مصاحبه های مدیرعامل فولکس واگن مشاهده می شود، آینده سئات در واقع به برند کوپرا گره خورده است که سر و صدای زیادی به پا کرده است. با مفاهیم برجسته ای مانند Cupra Tavascan Extreme E.

علاوه بر این، پس از سال 1991 و تغییرات سیاسی که در آن سال در جمهوری چک رخ داد، فولکس واگن برند اشکودا را نیز به زیر مجموعه های خود اضافه کرد. اگر تمام برندهای ذکر شده را کنار هم بگذاریم، می توان نتیجه گرفت که 9 برند از خودروسازان جهانی جهان زیر مجموعه فولکس واگن محسوب می شوند.

گروه فولکس واگن علاوه بر این برندهای خودرویی، شرکت دوکاتی را نیز در اختیار دارد که در زمینه تولید موتورسیکلت فعال است. علاوه بر این، TRATON SE که در زمینه کامیون و کشنده با برندهای اسکانیا، MAN، ناویستار یا فولکس واگن فعال است، یکی از برندهای زیرمجموعه گروه فولکس واگن نیز محسوب می شود.

در گجت نیوز بخوانید: 10 حقیقتی که باید درباره فولکس واگن، غول جهانی خودرو بدانید

جنرال موتورز

جنرال موتورز یکی دیگر از گروه های بزرگ خودروسازی در جهان است. اگرچه این هلدینگ تنها دارای چهار برند شورولت، بیوک، جی ام سی و کادیلاک است، اما این هلدینگ با فروش بیش از 6 میلیون دستگاه خودرو در سال گذشته یکی از پرفروش ترین خودروسازان جهان به حساب می آید. جنرال موتورز همچنین یکی از سهامداران عمده سرمایه گذاری مشترک SAIC-GM-Wuling است و همکاری نزدیکی با برندهای خودروسازی پیشرو در چین دارد.

جنرال موتورز همچنین قبلاً مالک برند دوو و ساترن و هولدن بود که به ترتیب در سال‌های 2010 و 2020 بسته شدند. لازم به ذکر است که Pontiac و Oldsmobile به ترتیب در سال 2009 و 2004 متوقف شدند!

علاوه بر این، گروه خودروسازی بزرگ جنرال موتورز در طول تاریخ مالک برخی از مهم ترین برندهای خودروی امروزی بوده است. برای مثال مدتی است که اوپل و برندهای انگلیسی واکسهال و لوتوس در اختیار این هلدینگ بوده اند. Opel و Vauxhall امروزه زیرمجموعه های Stlantis Group هستند. در حالی که لوتوس اکنون زیرمجموعه هلدینگ چینی ژجیانگ جیلی است.

هلدینگ جیلی ژجیانگ

گروه هلدینگ جیلی ژجیانگ که به اختصار جیلی شناخته می شود، در مقایسه با برخی دیگر از برندهای موجود در لیست امروزی که در سال 1986 تاسیس شده اند، نسبتا جوان است. با این حال، فروش 1.6 میلیون خودرو در سال 2023 این شرکت را به دومین شرکت بزرگ تبدیل می کند. خودروساز در چین و پانزدهمین برند بزرگ دنیا از نظر فروش. در کنار این عملکرد، کسب برخی از معروف ترین برندهای خودروسازی جهان از دیگر دستاوردهای هلدینگ ژجیانگ جیلی است.

هلدینگ جیلی علاوه بر برند معروف و کوتاه مدت جیلی در کشورمان، برند ولوو را نیز در اختیار دارد که آن را در سال 2009 از فورد خریداری کرد و از سوی دیگر برند Polestar که در این زمینه بسیار شناخته شده است. تولید خودروهای الکتریکی نیز یکی از زیرمجموعه های ولوو محسوب می شود و به همین دلیل متعلق به جیلی است. برند لوتوس یکی دیگر از زیرمجموعه های ریشه دار جیلی است و از سال 2017 به زیرمجموعه های آن اضافه شده است.از آن زمان لوتوس امیرا 2023 به عنوان جدیدترین مدل احتراق داخلی جیلی عرضه شد. علاوه بر این، لوتوس اولترا 2024 به زودی به عنوان اولین SUV تمام الکتریکی لوتوس در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

جیلی هلدینگ به همراه مرسدس بنز بخش بزرگی از برند اسمارت را نیز در اختیار دارد و از طریق این شرکت خودروهای برقی جمع و جور را برای بازار چین و سایر مناطق جهان تولید می کند. علاوه بر این برندهای معروف، جیلی همچنین مالک برخی برندهای کمتر شناخته شده چینی و جهانی مانند Lynk & Co.، Proton، Zeekr، Farizon Auto، Radar Auto و Ji Yue است.

گروه موتور تویوتا

تویوتا بزرگترین خودروساز جهان است که در سال گذشته 11.2 میلیون دستگاه خودرو فروخت و توانست بالاترین فروش را در جهان به دست آورد. چیزی که این موفقیت تویوتا را ارزشمندتر می کند این است که این شرکت تنها با سه برند تویوتا، لکسوس و دایهاتسو به تمام فروش های خود دست یافت! تویوتا برند اصلی این خودروساز است و در سال 1937 تاسیس شد و از طرفی برند لکسوس در زمینه تولید خودروهای لوکس تویوتا نیز فعال است و به طور رسمی در سال 1989 با مدل LS400 متولد شد.

از طرفی برند دایهاتسو ریشه عمیق تری نسبت به دو زیرمجموعه دیگر تویوتا دارد که در سال 1907 تاسیس شده است. این شرکت از سال 1967 همکاری رسمی خود را با تویوتا آغاز کرد و در سال 2016 به طور رسمی این غول خودروسازی را خریداری کرد. تمرکز اصلی دایهاتسو بر روی تولید خودروهای جمع و جور و مقرون به صرفه برای بازارهای جدید و کشورهای در حال توسعه خواهد بود.

تویوتا البته قبلاً مالک برند سایون بود و در سال 2003 از آن برای تولید خودرو برای نسل جوان استفاده کرد. در عین حال عمر این خودروساز بسیار کوتاه بود. زیرا در سال 2016 تویوتا تصمیم گرفت فعالیت های خود را متوقف کند.

در گجت نیوز بخوانید: تویوتا هم کلاهبردار بود. شرم بزرگ برای غول ژاپنی

سایر خودروسازان

علاوه بر پنج گروه بزرگ خودرویی که در این متن به آنها اشاره شده است، شرکت های دیگری نیز در جهان هستند که حداقل دو برند خودرویی شناخته شده بین المللی را زیرمجموعه خود دارند. به عنوان مثال، گروه تاتا موتورز در هند علاوه بر برند اصلی تاتا، دارای دو برند جگوار و لندرور است. از طرفی دو برند معروف خودروسازی آلمانی بی ام و و مرسدس بنز را نیز نباید فراموش کرد. BMW مالک برندهای BMW، Mini و Rolls Royce است. در حالی که مرسدس بنز AG برندهای Mercedes-Benz Cars و Mercedes-Benz Vans را زیرمجموعه خود دارد.

علاوه بر این، فورد برندهای فورد و لینکلن را نیز به عنوان زیرمجموعه خود دارد و گروه هیوندای مالک برندهای هیوندای، جنسیس و کیا است. علاوه بر این، خودروساز ژاپنی دیگر به نام هوندا نیز دو برند هوندا و آکورا دارد.

شاید تعجب کنید که چرا اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی در لیست امروز نیست! به طور مشخص، رنو مالک برندهای رنو، داچیا و لادا است و نیسان نیز مالک برندهای نیسان، داتسون و اینفینیتی است. البته لازم به ذکر است که اتحاد این سه خودروساز معروف صرفاً یک ترتیب موقت است و به معنای ادغام این سه شرکت نیست. بدین ترتیب هر سه شرکت مذکور به طور مستقل فعالیت می کنند. البته کارلوس گوسن، مدیرعامل سابق نیسان و رنو، پیش از این ایده ادغام این سه شرکت را مطرح کرده بود. اما با دستگیری پر سر و صدا او در سال ۲۰۱۸، روند ادغام این سه برند نیز متوقف شد!

بنابراین، در سال 2024، تنها چند برند خودرو به طور مستقل به فعالیت خود ادامه خواهند داد. از جمله این خودروسازان می توان به استون مارتین، فراری و مک لارن اشاره کرد که همگی بر روی تولید خودروهای لوکس و سوپراسپرت متمرکز شده اند. از سوی دیگر، تسلا یکی دیگر از شرکت های مستقل در صنعت خودرو است که تنها خودروهای برقی تولید می کند و نقش مهمی در محبوبیت این خودروها دارد. علاوه بر این، تعدادی دیگر از خودروسازان شناخته شده در جهان که به طور مستقل فعالیت می کنند عبارتند از مزدا، سوبارو و سوزوکی.

همچنین بخوانید: 5 شرکت خودروسازی که احتمالاً نمی دانستید متعلق به فورد هستند انقلاب خودروهای برقی چین؛ آیا غرب با صنعت خودروی چین رقابت خواهد کرد؟ گران ترین خودروسازان جهان در سال 2023