احتمالاً به طور غریزی می دانید که بین رنگ ها و احساسات رابطه وجود دارد. شما ممکن است برای ترساندن دشمنان خود قرمز پوشیده باشید (برای ورزشکاران مفید است). یا اتاقی را به رنگ آبی کمرنگ رنگ آمیزی کنید تا احساس آرامش کنید. شاید شما در نوجوانی موهای خود را سیاه کرده اید تا عصبانیت و آشفتگی درونی (یا عصبانیت والدین خود) را برانگیزید. حتی اصطلاحی وجود دارد، “پوشیدن دوپامین” برای توصیف مزایای افزایش خلق و خوی پوشیدن رنگ های خاص.

ماریا کوستانتینو، مدرس کالج مد لندن، گفت: “رنگ ارتباط نزدیکی با احساسات دارد.” هارپرز بازار. “این زبان ما را رنگ می کند – ما می گوییم “احساس آبی می کنیم”، “قرمز می بینیم”، “سبز با حسادت” یا “در صورتی”.

اما نحوه واکنش ما به رنگ های مختلف همیشه سیاه و سفید نیست (ببینید در آنجا چه کردیم؟). اغلب به روانشناسی، شرایط بیولوژیکی و پیشینه فرهنگی ما بستگی دارد.

طراحی توسط تئوری فعال✦

طراحان و صاحبان برند باید مبانی تئوری رنگ، نمادگرایی رنگ و روانشناسی رنگ را درک کنند تا به طور موثر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. تا 90 درصد از مردم اولین برداشت خود از یک محصول را تنها بر اساس رنگ است. و رنگ‌های اشتباه می‌توانند پیام اشتباهی را ارسال کنند – مانند استفاده از رنگ سفید برای انتقال تازگی در فرهنگی که نشان دهنده مرگ است.

اصولاً رنگ مهم است!

بنابراین، بیایید ببینیم که گروه‌های مختلف رنگ‌ها چه احساسی در ما ایجاد می‌کنند، سپس ببینیم که چگونه می‌توان از رنگ‌های فردی برای برانگیختن احساسات خاص استفاده کرد.

رنگ های گرم و سرد

نحوه واکنش ما به رنگ بستگی به روشنایی، سایه یا رنگ آن و سرد یا گرم بودن آن دارد. یک تفاوت ظریف اما مهم بین قرمز آتشین و قرمز خاکی وجود دارد، درست است؟

اما با این همه رنگ برای انتخاب، از کجا شروع کنید؟ محدود کردن آنها به دسته ها می تواند کمک کند.

رنگ های گرم – قرمز، نارنجی و زرد

قرمز، نارنجی و زرد همگی رنگ‌های گرمی هستند و عموماً تصور می‌شود که احساسات شادی، خوش‌بینی، انرژی و اشتیاق را برمی‌انگیزد. آفتاب زرد رنگ ممکن است خلق و خوی شما را بالا ببرد، در حالی که گل رز قرمز ممکن است شما را در خلق و خوی قرار دهد.

رنگ های گرم نیز شما را بالا می برند! آن‌ها می‌توانند علامت خطر یا شما را وادار به انجام کاری کنند، مانند رنگ علائم توقف، نوار احتیاط یا چهره‌های آشفته مسافران ناراضی خطوط هوایی. رنگ قرمز حتی می تواند شما را گرسنه کند، به همین دلیل است که مورد علاقه فست فودهای زنجیره ای است.

رنگ های سرد – سبز، آبی و بنفش

سبز، آبی و بنفش رنگ های سرد هستند. آنها را می توان آرام بخش، تسکین دهنده، پرورش دهنده، فرومایه یا حتی غمگین دانست (مثلاً موسیقی بلوز، “بیبی بلوز” یا دوره آبی پیکاسو). آنها اغلب با برندهایی که سلامت، زیبایی یا امنیت را ارتقا می دهند، محبوب هستند.

رنگهای گرم. تصویر توسط MWart.

رنگ ها و احساسات: راهنمای سریع

رنگ های شاد: زرد، نارنجی، صورتی، قرمز، هلویی، صورتی روشن و یاسی

معمولاً تصور می شود که رنگ های شاد سایه های روشن و گرم مانند زرد، نارنجی، صورتی و قرمز یا پاستلی مانند هلویی، صورتی روشن و یاسی هستند. هر چه رنگ روشن تر و روشن تر باشد، احساس شادی و خوش بینی بیشتری در شما ایجاد می کند. ترکیب رنگ های زیاد با هم می تواند احساس شادی و نشاطی داشته باشد، مانند جشنواره هولی، یا شاید کمی آشفته و طاقت فرسا، مانند یک خیابان شلوغ شهری.

رنگ های غمگین – خاکستری، قهوه ای، بژ و آبی تیره

رنگ های غمگین معمولا تیره، خاموش و خنثی هستند، مانند خاکستری، قهوه ای، بژ و سایه های خاصی از آبی و سبز. در فرهنگ های غربی، رنگ سیاه اغلب رنگ عزا در نظر گرفته می شود، در حالی که در برخی از کشورهای آسیای شرقی، رنگ سفید است.

رنگ های غمگین تصویرسازی توسط Znik.

رنگ‌های آرام‌بخش-آبی، سبز، آبی کودک، یاسی، نعنایی، سفید و خاکستری

می خواهید آرامش داشته باشید؟ به رنگ‌های سرد، مانند آبی و سبز، رنگ‌های پاستلی با رنگ سرد مانند آبی بچه، یاسی و نعنایی، و رنگ‌های خنثی مانند سفید و خاکستری روی بیاورید. طرح‌هایی که از رنگ‌های کمتری استفاده می‌کنند، آرام‌بخش‌تر هستند.

رنگ های انرژی زا – قرمز روشن، زرد، سبز نئون، فیروزه ای، سرخابی و سبز زمردی

می خواهید اخراج شوید؟ رنگ های قوی، روشن، رنگدانه های زیاد و نئون می توانند تأثیر انرژی بر احساسات ما داشته باشند. آنها جسور هستند و نسبت به محیط اطرافشان متمایز هستند، به همین دلیل است که می توانند این احساس را در ما ایجاد کنند.

رنگ های آرامش بخش تصویر توسط ماریتا.
رنگ های انرژی زا تصویرگری داریا وی.

رنگ های مختلف چقدر به ما احساس می کنند

بیایید به رنگ ها و احساسات شیرجه بزنیم.

قرمز – پرشور، پرانرژی، عصبانی، خطرناک، خوش شانس

قرمز باعث می شود که احساس پرشور و انرژی داشته باشید. اغلب با اشتیاق و عشق، و همچنین خشم و خطر همراه است (به هر حال، مرز باریکی بین عشق و نفرت وجود دارد). در چین و سایر فرهنگ های آسیای شرقی، قرمز با شادی و خوش شانسی همراه است، به همین دلیل رنگ سال نو قمری است.

نارنجی – پرانرژی، مشتاق، سرزنده، شاد

نارنجی مانند قرمز یک جلب توجه پرانرژی است، اما آنقدرها هم قدرتمند نیست. دعوت‌کننده و شاد است، و گزینه‌ای محبوب برای برندهایی است که از مخاطبان خود می‌خواهند اقدامی انجام دهند – مانند «این محصول را بخرید!» یا “برای این خبرنامه ثبت نام کنید!” – اما به روشی سرگرم کننده و دوستانه.

زرد – شاد، خودجوش، شاد، خوش بین

رنگ زرد یادآور نور خورشید و چهره های خندان است و اغلب برای ایجاد احساس مثبت در افراد استفاده می شود. پر زرق و برق و شادی آور است. در مورد استفاده بیش از حد از رنگ زرد در طراحی خود دو بار فکر کنید زیرا نور زیادی را منعکس می کند و می تواند برای چشم ها کمی سخت باشد.

سبز – تازه، متعادل، آرام

رنگ سبز احتمالاً به دلیل ارتباط با طبیعت می تواند به شما احساس خوش بینی، سرحال یا آرامش دهد. رنگ سبز برای چشم آسان است و می توان از آن برای ایجاد تعادل در طراحی استفاده کرد. این یک رنگ عالی برای مارک هایی است که می خواهند رشد را به تصویر بکشند (در ایالات متحده، به ویژه، جایی که پول سبز است)، امنیت یا امکان الهام بخش (یعنی چراغ سبز برای رفتن دارید!).

آبی – امن، آرام، معنوی، آرام، سرد

آبی “سلطان رنگ ها” است، همانطور که در مقاله خود به آن اشاره کردیم “رنگ های لوگو: چه چیزی برای برند شما بهترین است؟” احساس آرامش و قابل اعتماد بودن را بر می انگیزد، به همین دلیل است که مورد علاقه شرکت های بزرگ (تویتر، فیس بوک و لینکدین، به نام چند) است. همچنین در بیش از نیمی از طرح های لوگو ظاهر می شود.

آبی تیره در بین شرکت ها محبوب است زیرا احساس امنیت و حرفه ای می کند. اما استفاده بیش از حد از رنگ آبی می‌تواند احساس سردی و بی‌تفاوتی داشته باشد. آبی های روشن آرامش بخش تر و دوستانه تر در نظر گرفته می شوند.

بنفش – خلاق، مرموز، سلطنتی، مجلل

رنگ بنفش با رمز و راز، خلاقیت، حق امتیاز و ثروت همراه است، ترکیبی که ممکن است محبوبیت آن را در صنعت ارزهای دیجیتال توضیح دهد. سایه‌های روشن‌تر بنفش اغلب برای تسکین یا آرامش استفاده می‌شود، بنابراین در بین برندهای بهداشتی و زیبایی مورد علاقه است.

صورتی – بازیگوش، عاشقانه، لطیف، زیبا، سرگرم کننده

به طور سنتی، صورتی عاشقانه، شیرینی و لطافت را تداعی می کند. اغلب می تواند باعث شود ما احساس بازیگوشی یا رمانتیک کنیم. اما صورتی نیز می تواند مدرن باشد، مانند صورتی هزاره، یا ظالمانه، خودنمایی و حتی سرکش، مانند صورتی تند.

قهوه ای – گرم، زمینی، کاربردی، راحت

رنگ قهوه ای احساس ثبات، راحتی و حمایت را ایجاد می کند (مثل قهوه صبح شما). گرم و دوستانه، کاربردی و قابل اعتماد است، و همچنین می تواند نمایانگر سبک قدیمی، قدیمی یا با سابقه باشد.

سیاه – پیچیده، کلاسیک، جدی

رنگ مشکی قدرت، تجمل و ظرافت را تداعی می‌کند، اما می‌تواند نشانگر حرفه‌ای بودن، بی‌طرفی و سادگی باشد، مانند یقه‌پوش مشکی همیشه حاضر استیو جابز یا «لباس مشکی کوچک». می تواند احساسی جسورانه، قدرتمند و مرموز داشته باشد، مانند “جادوی سیاه”، گروه تمام سیاه دارث ویدر یا لباس سیاه یک نینجا ژاپنی (حداقل در رسانه های محبوب). در زمینه‌ها و فرهنگ‌های خاص، رنگ سیاه می‌تواند به عزاداری یا غم نیز اشاره داشته باشد.

سفید – ساده، آرام، ظریف، سرد

استفاده از رنگ سفید زیاد در طراحی، زیبایی شناسی مینیمالیستی را ایجاد می کند – تازه و راحت در سادگی. در بسیاری از فرهنگ‌ها، رنگ سفید به بی‌گناهی یا آرامش اشاره دارد (به لباس نوزاد و کبوتر سفید فکر کنید). رنگ سفید بیش از حد می تواند احساس سردی، غیرشخصی بودن و بیش از حد ضدعفونی شده داشته باشد، مانند یک بخش بیمارستانی که به طرز چشمگیری سفید پوست می شود. در فرهنگ های شرقی، رنگ سفید را در مراسم خاکسپاری می پوشند.

خاکستری – جدی، حرفه ای، قابل اعتماد

خاکستری می تواند به عنوان یک رنگ بالغ، مسئول یا خنثی دیده شود، به همین دلیل است که ممکن است با پوشیدن کت و شلوار خاکستری به جای نارنجی روشن، احساس فوق العاده حرفه ای و قابل اعتمادی داشته باشید. خاکستری گاهی اوقات به عنوان یک جایگزین روشن تر و کمتر رسمی برای سیاه دیده می شود. از سوی دیگر، می توان آن را غیرقطعی، متعارف و (افسوس) کسل کننده نیز دید.

رنگ ها و احساسات به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند

خواه در حال طراحی یک لوگو، ساختن یک برند، یا چیدن لباس انتقام جویانه مناسب برای گردهمایی مجدد مدرسه خود باشید، به یاد داشته باشید که رنگ ها می توانند احساس شما و درک دیگران از شما را تغییر دهند. رنگ‌ها نیز می‌توانند ذهنی باشند: یک لوگوی زرد نئونی که یک نفر را خوشحال می‌کند ممکن است باعث سردرد دیگران شود. پس با دقت انتخاب کنید و در صورت نیاز همیشه از یک متخصص کمک بخواهید!

آیا نیاز به طراحی ایمیل، وب سایت یا اینفوگرافیک دارید؟

طراحان ما می توانند به شما در ایجاد هر چیزی کمک کنند.

این مقاله در اصل توسط Allison S. Gremillion نوشته شده و در سال 2019 منتشر شده است و با نمونه ها و اطلاعات جدید به روز شده است.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *