آمازون در جنبه‌های مختلف هوش مصنوعی از ایجاد تراشه‌های هوش مصنوعی گرفته تا توسعه مدل‌های هوش مصنوعی و ساخت برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مشارکت فعال دارد. این غول تجارت الکترونیک و رایانش ابری با رقابت عظیمی در هوش مصنوعی مولد روبه‌رو است. این شرکت بر روی تقاضای فزاینده برای فناوری هوش مصنوعی به‌منظور احیای بخش ابری خود حساب می‌کند.

به گزارش هوشیو، آمازون به راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی روی آورده تا به تجارت خود در اقتصاد در حال تحول و نامطمئن امروزی کمک کند.

به‌عنوان یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان محاسبات ابری در جهان، خدمات وب آمازون؛ آمازون (AWS) از زمان آغاز به کار در خط مقدم نوآوری قرار داشته است. در سال‌های اخیر، این شرکت تلاش‌های خود را برای ادغام هوش مصنوعی (AI) در خدمات خود دوچندان کرده است.

با تمرکز مجدد بر هوش مصنوعی، AWS در حال جوان‌سازی کسب‌و‌کار ابری خود و تثبیت موقعیت‌اش به‌عنوان یک رهبر در صنعت است. در ادامه بررسی می‌کنیم که چگونه AWS از هوش مصنوعی برای هدایت رشد و ایجاد فرصت‌های جدید استفاده می‌کند.

سه لایه فرصت در هوش مصنوعی مولد

هنگامی که اکثر مردم اصطلاح هوش مصنوعی (GenAI) را می‌شنوند، بلافاصله به ChatGPT فکر می‌کنند، برنامه‎ای که توسط OpenAI  در اواخر نوامبر ۲۰۲۲ منتشر شد و جهان را مبهوت کرد. با این حال، ChatGPT تنها یک نمونه از بسیاری از امکاناتی است که GenAI ارائه می‌دهد و شرکت‌های بسیار بیشتری نسبت به OpenAI و شریک آن مایکروسافت از پذیرش GenAI بهره خواهند برد .

یکی از ذینفعان بزرگ گسترش این فناوری جدید AWS است. در کنفرانس سه ماهه دوم ۲۰۲۳، مدیریت آمازون توضیح داد که پتانسیل رشد و فرصت‌ها در GenAI دارای سه لایه است و واحد AWS این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی روی هر کدام انجام داده است. اولین لایه، قدرت محاسباتی برای آموزش و اجرای یک مدل هوش مصنوعی است. اکثر شرکت‌ها برای محاسبات به واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) انویدیا متکی هستند. مشکل این است که انویدیا به‌سختی می‌تواند تقاضای بازار را برای GPU تامین نماید.

چند سال پیش، آمازون شروع به توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی خود، Trainium  و Inferentia برای آموزش و اجرای سیستم‎های هوش مصنوعی کرد. این تراشه‌ها برای دومین‌بار عرضه شده‌اند و مدیریت فکر می‌کند که آنها یک گزینه قیمت و عملکرد فریبنده‌ای را برای کسانی که در حال توسعه و اجرای مدل‌های هوش مصنوعی هستند، ارائه می‌دهند. این تراشه‌ها می‌توانند جایگزین جذابی برای تراشه‌های انویدیا باشند، اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا این شرکت قصد دارد آنها را به دیگران بفروشد یا فقط از آنها در مراکز داده خود استفاده نماید.

لایه میانی فرصت، سطح مدل هوش مصنوعی است. مدل هوش مصنوعی را می‌توان با موتور یک برنامه کاربردی مقایسه کرد. به عنوان مثال، ChatGPT به‌عنوان یک برنامه کاربردی مصرف‌کننده بر یک مدل هوش مصنوعی به نام GPT-4 متکی است. در حالی که مردم با ChatGPT تعامل دارند، در واقع این مدل هوش مصنوعی GPT-4 است که پاسخ سوالات آنها را ایجاد می‌کند. توسعه این مدل‌های هوش مصنوعی زمان و هزینه قابل توجهی را می‌طلبد، که می‌تواند برای بسیاری از شرکت‌ها دلسردکننده باشد و باعث شود آنها از ایجاد مدل‌های خود اجتناب کنند.

بنابراین، فرصت تجاری دیگری برای AWS وجود دارد تا مدل‌های هوش مصنوعی را به‌عنوان یک سرویس ارائه دهد و این امکان را در اختیار مشتریان قرار دهد تا برنامه‌های خود را در سطحی بالا بسازند. این شرکت یک مدل هوش مصنوعی به نام Bedrock دارد که مشتریان می‌توانند آن را با داده‌های اختصاصی خود سفارشی کنند و همه چیز را توسط AWS مدیریت نمایند. علاوه بر این،  Bedrock  می‌تواند به مدل‌های هوش مصنوعی شرکت‌هایی مانند Anthropic، Stability AI، AI21 Labs، Cohere و مدل Titan  آمازون دسترسی داشته باشد، این بستر می‌تواند یک فرصت بزرگ باشد.

لایه بالایی لایه اپلیکیشن است و این شرکت قصد دارد با ساخت اپلیکیشن‌های ارزشمند برای مشتریان خود از آن بهره ببرد. یکی از این برنامه‌ها Amazon CodeWhisperer نام دارد که یک دستیار برنامه‌نویسی است که از هوش مصنوعی برای ارائه توصیه‌های کدنویسی به‌منظور کمک به توسعه‌دهندگان برای افزایش بهره‌وری خود استفاده می‌کند.

تلاش‌های آمازون تاکنون موفقیت‌آمیز بوده و این شرکت در حال کار بر روی ایجاد برنامه‌های هوش مصنوعی بیشتری به‌منظور بهبود تجربه مشتری خود است و می‌تواند شامل برنامه‌های کاربردی مختلفی برای توصیه‌های شخصی‌سازی شده محصول، خدمات مشتری، ایده‌های محصول جدید، بهبود طرح‌های محصول موجود، تشخیص تقلب و ایجاد محتوا باشد.

رقابت بزرگ در هر سه لایه

AWS با رقابت سختی در هر سه سطح فرصت GenAI روبه‌رو است. در سطح تراشه‌های هوش مصنوعی، علاوه بر تراشه‌هایی که توسط سازندگان تراشه‌های سنتی مانند Nvidia و  Advanced Micro Devices ساخته می‌شوند، با تراشه‌های هوش مصنوعی ساخته‌شده توسط تیم سخت‌افزار هوش مصنوعی Google Alphabet و Azure مایکروسافت روبه‌رو است .

در سطح مدل هوش مصنوعی، رقبای زیادی برای Bedrock آمازون وجود دارد. چند مورد از برجسته‌ترین آنها عبارتند از GPT-4 OpenAI، Gato DeepMind، Google PalM (مدل زبان مسیرها) و زبان طبیعی Megatron-Turing مایکروسافت.

GenAI  به‌سرعت در حال تکامل است و بسیاری از شرکت‌ها به طور مداوم در حال توسعه مدل‌های جدید هستند. رقابت در این فضا احتمالا در آینده تشدید خواهد شد. هر شرکتی بتواند دقیق‌ترین، خلاق‌ترین، انعطاف‌پذیرترین، مقیاس‌پذیرترین و مقرون به صرفه‌ترین مدل هوش مصنوعی را تولید کند، مزیت قابل‍‌توجهی در بازار خواهد داشت.

در نهایت، AWS  همچنین رقابت قابل‎توجهی در سطح برنامه دارد. به عنوان مثال،  Amazon CodeWhisperer با رقابت سختی از سوی GitHub Copilot مواجه است، همکاری بین GitHub تحت حمایت مایکروسافت و OpenAI که از یک مدل هوش مصنوعی برای پیشنهاد تکمیل کد و راه‌حل برای زبان‌های برنامه نویسی و چارچوب‌های مختلف استفاده می‌کند. هر اپلیکیشن هوش مصنوعی جدیدی که آمازون توسعه دهد، می‌تواند با اپلیکیشن‌های شناخته‌شده یا عملکرد بهتر سایر شرکت‌ها رقابت نماید.

 GenAI باید به بازیابی نتایج AWS کمک کند

طی دو سال گذشته، تورم بالا و افزایش نرخ بهره، عدم اطمینان را در اقتصاد افزایش داده است و این امر باعث شده بسیاری از مشتریان به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های خود باشند. در نتیجه، رشد درآمد AWS طی هفت فصل گذشته کاهش یافته است، زیرا مشتریان آن به‌دنبال صرفه‌جویی در پول نقد خود بودند.

با این حال، مدیریت معتقد است افزایش علاقه مشتریان به GenAI باید تجارت بیشتری را به AWS بیاورد. با اظهارنظرهای اخیر مدیرعامل آمازون مبنی بر اینکه ممکن است نرخ رشد درآمد AWS تثبیت شود، احتمالا به‌زودی شاهد افزایش رشد واحد ابری خواهیم بود. این یک فرصت عالی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند تا به سرمایه‌گذاری در آمازون فکر کنند و به طور بالقوه از بهبود آن سود ببرند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *