الگوریتم PageRank در اواخر دهه 1990 توسط لری پیج و سرگی برین از دانشگاه استنفورد طراحی شد. این الگوریتم یک سیستم رتبه بندی صفحات وب است و موتور جستجوی گوگل در ابتدا بر اساس آن طراحی شد و سازندگان الگوریتم PageRank از فرمول های پیچیده ریاضی برای طراحی این الگوریتم استفاده کردند. در این مقاله از بلاگ ابزار وردپرس تمام رازهای الگوریتم PageRank و روش کار آن را برای شما شرح می دهیم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چی میخونی:

تاریخچه الگوریتم پیج رنک گوگل

در زمان های دور و از ابتدای معرفی الگوریتم پیج رنک گوگل، این الگوریتم عملکرد بسیار ساده ای داشت. رتبه بندی صفحات وب فقط بر اساس کلمات کلیدی و تعداد بک لینک ها به سایت ارزیابی شد. در آن زمان، PageRank به صفحات وب امتیازی بر اساس تعداد بک لینک ها می داد و این امتیازات برای نمایش در دسترس عموم قرار می گرفت. این موضوع باعث شده است که صاحبان سایت و سئوکاران از سادگی الگوریتم پیج رنک گوگل سوء استفاده کنند و با ایجاد بک لینک های جعلی و قرار دادن کلمات کلیدی بیش از حد در محتوا، امتیاز PageRank به دست آورند.

در نتیجه این رفتارها، کیفیت نتایج جستجو کاهش یافت و در نتیجه کاربران ناراضی بودند. زیرا تعداد زیاد کلمات کلیدی در متن باعث می شد که محتوا نامفهوم باشد. همچنین بک لینک های جعلی باعث شد تا سایت های نامعتبر و ضعیف در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوند. در سال 2003، گوگل تصمیم گرفت بک لینک های جعلی وب سایت را سرکوب کند و تعداد زیادی از سایت هایی را که از این روش برای کسب امتیاز استفاده می کردند، جریمه کرد.

عملکرد الگوریتم پیج رنک گوگل

الگوریتم PageRank با هدف ارزیابی و رتبه بندی صفحات وب طراحی و ارائه شده است. اساس این الگوریتم تمرکز بر بک لینک است. لری پیج، خالق الگوریتم PageRank، معتقد است که هر چه یک سایت لینک های خارجی بیشتری داشته باشد، اعتبار آن بیشتر می شود. البته لازم به ذکر است که تعداد مراجع تنها عامل در ارزیابی الگوریتم PageRank نیست.

بک لینک ها باید معتبر و واقعی باشند و از سایت های ارجاعی با مخاطب بالا لینک شوند. بنابراین جدا از تعداد لینک ها، کیفیت لینک ها نیز برای رتبه بندی سایت ها بسیار مهم است. PageRank هر صفحه از سایت را به صورت جداگانه ارزیابی می کند و ممکن است رتبه صفحات مختلف سایت متفاوت باشد. توجه داشته باشید که لینک های بدون فالو امتیازی برای صفحه شما کسب نمی کنند. حتی لینک های بدون فالو از صفحات سایت شما به سایت های دیگر نیز بر رتبه صفحه سایت تاثیری نخواهد داشت.

از الگوریتم PageRank امتیاز کسب کنید

الگوریتم PageRank یکی از مهم ترین و قدیمی ترین الگوریتم های گوگل است. اگرچه استفاده از این الگوریتم به دلیل وجود الگوریتم های پیشرفته تری کم رنگ شده است، اما نمی توان حضور آن را در رتبه بندی سایت ها در موتور جستجوی گوگل انکار کرد. به منظور تقویت و بهبود عملکرد وب سایت ها برای دستیابی به امتیاز PageRank بالاتر، 2 عنصر زیر باید رعایت شود.

بازخورد معتبر ایجاد کنید

اساس الگوریتم PageRank بررسی بک لینک صفحات وب است. هرچه یک صفحه وب دارای بک لینک های معتبر و با کیفیت تر باشد، شانس دیده شدن آن سایت توسط الگوریتم های گوگل بیشتر می شود. توجه داشته باشید که لینک ها باید به صورت طبیعی ساخته شوند و هر نوع تقلب و دستکاری در لینک بیلدینگ باعث افت رتبه سایت و جریمه شدن توسط موتورهای جستجو می شود.

لینک سازی داخلی

وقتی صحبت از الگوریتم PageRank می شود، نمی توان نیاز و اهمیت پیوند داخلی را انکار کرد. لینک بیلدینگ اعتبار محتوا و صفحات سایت را افزایش می دهد. زمانی که نمی توانید در ساخت بک لینک های معتبر قوی باشید، پیشنهاد می کنیم روی ساخت لینک های داخلی تمرکز کنید. متاسفانه مدیران سایت فکر می کنند که لینک سازی داخلی تاثیر زیادی روی سئو سایت ندارد اما این طرز تفکر کاملا اشتباه است.

کل دریافت شده

الگوریتم PageRank توجه ویژه ای به پیوند داخلی و خارجی وب سایت ها دارد. در واقع هر رابطه معتبری را یک امتیاز می داند. بنابراین برای ارتقای کیفیت رتبه بندی وب سایت ها باید کاملا اصولی و منطقی با کمک کارشناسان سئو در دپارتمان لینک بیلدینگ کار کرد. به خاطر داشته باشید که اقدامات غیر اصولی می تواند آسیب جدی به سئو سایت وارد کند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *