23 جولای 1402 در 09:03 ق.ظ

در ادامه این متن به تاریخچه خودروهای تویوتا RAV4 می پردازیم. محصولاتی که در هیچ کاری بهترین نیستند. اما به طور کلی، آنها برخی از بهترین SUV های موجود در بازار هستند.

تویوتا RAV4 یکی از آن خودروهایی است که هرگز در برانگیختن احساسات شدید علاقه مندان به رانندگی کوتاهی نمی کند! این خودرو یک محصول خنثی است که هرگز در تیتر خبرها نبوده است. اما همیشه در خیابان ها دیده می شود و افراد زیادی را سوار آن می بینیم!

در عین حال لازم به ذکر است که تویوتا تنها در سال 2022 حدود چهارصد هزار دستگاه از این خودرو را فروخته است. بنابراین به نظر می رسد که پشت ظاهر بی تکلف راو4 داستانی نهفته است که ارزش گفتن دارد!

این خودرو از ابتدای حیات خود تا به امروز توانسته از یک خودروی کراس اوور کوچک به انتخاب اول بسیاری از رانندگان و خانواده ها در سراسر جهان تبدیل شود و علیرغم اینکه از نظر بسیاری از علاقه مندان به رانندگی فاقد آن است. چند توانایی عجیب و قابل توجه . اما به عقیده برخی دیگر یکی از بهترین و قابل اعتمادترین خودروهای امروزی جهان به شمار می رود.

سری تویوتا RAV4 از سال 1996 همراه ما بوده و از آن زمان تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است. برخی از نسل های این خودرو واقعاً محصولات فوق العاده ای هستند. در حالی که برخی دیگر نیز ایراداتی داشته اند که باعث انتقاد از آنها شده است.

در گجت نیوز بخوانید:

چرا تویوتا راو 4 پرفروش ترین SUV در جهان است؟

در زیر نسل های مختلف تویوتا راو 4 را به ترتیب از بدترین به بهترین مرور می کنیم و نقاط قوت و ضعف هرنسل را بررسی می کنیم.

اگر به این SUV کراس اوور جذاب علاقه دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بدترین و بهترین نسل خودروهای تویوتا RAV4

نسل سوم (از 2006 تا 2012)

همانطور که گفته شد، سری خودروهای RAV4 واقعاً محصولاتی هستند که در ارتفاع پایین پرواز می کنند. بنابراین انتخاب بدترین یا ضعیف ترین محصول در بین آنها کار آسانی نیست.

با این وجود، نسل سوم این محصولات را می توان کمی پایین تر از نسل های دیگر دانست. این نسل از این خودروها البته محصول بسیار خوبی است. اما به نوعی به بزرگی نسل های دیگر نیست.

دو دلیل اصلی برای این انتخاب وجود دارد. دلیل اول این است که نسل دوم RAV4 یک ماشین واقعاً شگفت‌انگیز بود و از بسیاری جهات کامل به حساب نمی‌آمد. بنابراین، معرفی محصولی که بتواند عملکردی فراتر از این را ارائه دهد، طبیعتاً یک کار پیچیده بود.

از طرفی نسل سوم نوآوری های زیادی ندارد; بنابراین تنها نوآوری آن استفاده از یک موتور V6 جدید با حجم 3.5 لیتر بود.

این موتور شش سیلندر توانایی تولید 268 اسب بخار قدرت را دارد که برای زمان خود کاملا قدرتمند است. با این حال، برخلاف نسل دوم که نوآوری های زیادی را به مجموعه تویوتا RAV4 اضافه کرد، این موتور جدید تنها تغییر قابل توجه نسل دوم بود!

بنابراین، دوره هفت ساله بین سال های 2006 تا 2012 را می توان دوره سری RAV4 در نظر گرفت. چون در این سال ها شاهد عرضه محصولی بدون نوآوری و فقط خوب از تویوتا بودیم!

نسل چهارم (از 2013 تا 2018)

مخصوصا نسل چهارم تویوتا راو4 مشکلی نداره! این خودرو یک SUV قدرتمند با مشخصات بسیار خوب است که مشخصات فنی ایده آلی دارد و حتی با میانگین مصرف سوخت حدود 9.1 لیتر در صد کیلومتر محصولی عالی از نظر مصرف بنزین به حساب می آید.

اما در این نسل نیز مانند نسل سوم شاهد تغییرات قابل توجهی در عملکرد و قابلیت ها نبودیم و به همین دلیل این مدل نتوانست هیجان زیادی را در بین علاقه مندان ایجاد کند. البته این سوال تا سال 2016 که اولین مدل هیبریدی تویوتا RAV4 عرضه شد مطرح بود.

در مقایسه، بد نیست بدانید که نسل اول تویوتا پریوس هیبرید در زمان عرضه آنقدر توجهات را به خود جلب کرد که همه، حتی افرادی که چندان به تویوتا اهمیتی نمی دهند، نظر دادند.

البته 15 سال طول کشید تا تویوتا فناوری هیبریدی خود را به سری خودروهای RAV4 که یکی از پرفروش ترین محصولات این خودروساز ژاپنی محسوب می شود، اضافه کند! این در واقع زمانی اتفاق افتاد که خودروهای هیبریدی به محصولاتی تثبیت شده در بازار تبدیل شدند و احترام و نزدیکی سال های اولیه خود را نداشتند.

بنابراین، اگرچه تویوتا RAV4 هیبریدی عملکرد بسیار کارآمدی را با مصرف سوخت 7.35 لیتر در 100 کیلومتر ارائه می دهد، اما هرگز نتوانست مانند تویوتا پریوس گرد و غبار خود را از بین ببرد و به محصول خسته کننده اما بی عیب دیگری تبدیل شود.

نسل دوم (از 2000 تا 2005)

نسل دوم تویوتا RAV4 همه چیزهایی را که باعث محبوبیت نسل اول شد بهبود بخشید و به یک کراس اوور SUV انقلابی و بی عیب تبدیل شد.

این نسل نسبت به نسل اول بزرگتر و قدرتمندتر بود و امکانات و آپشن های بیشتری داشت.

خریداران این SUV می توانند از سی دی پلیر شش دیسکی و کیفیت صدای باورنکردنی و بی نظیر بهره مند شوند. البته شاید امروز این سوال چندان غیرعادی به نظر نرسد. اما در سال 2000 این ویژگی منحصر به فرد و برگ برنده ای برای تویوتا به حساب می آمد.

موتور استفاده شده در نسل دوم راو 4 همانند نسل اول 2 لیتری بود. با این حال، به لطف استفاده از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ تویوتا (VVT) و سایر فناوری های هوشمند منحصر به فرد، عملکرد بسیار قوی تری داشت و 148 اسب بخار قدرت تولید می کرد.

این موتور البته بعدها با موتور قویتر 2.4 لیتری با قدرت 161 اسب بخار جایگزین شد.

نسل دوم Ravfur نه تنها این سری را از ظاهر معمولی کراس اوور و جمع و جور حذف کرد و وارد دنیای SUV شد. بلکه آنها را به عنوان محصولاتی مناسب برای خانواده ها به بازار عرضه کرد. برگ برنده تویوتا در آن زمان قیمت مناسب تر راو 4 در مقایسه با دیگر انواع موجود در بازار که عموما آمریکایی بودند، بود.

نسل پنجم (2019 تا کنون)

نسل فعلی RAV4، به ویژه مدل پلاگین هیبریدی RAV4 Prime، یکی از بهترین SUV هایی است که تویوتا تا به امروز تولید کرده است.

با وجود اینکه نسل پنجم تویوتا راو4 جذابیت و فردیت نسل اول را ندارد، اما به گفته بسیاری از کارشناسان، قابلیت ها و آپشن های فنی آن کاملاً قابل مقایسه با بهترین کراس اوورهای امروزی بازار است و جای بحثی باقی نمی گذارد.

نسل پنجم رافور خودرویی بسیار قدرتمند به حساب می آید. وقتی موتور 2.5 لیتری احتراق داخلی و موتور الکتریکی هیبریدی پلاگین آن با قدرت کامل کار می کنند، 302 اسب بخار قدرت تولید می شود که قادر است در 5.7 ثانیه از صفر به 60 مایل در ساعت برسد.

البته این شتاب با استانداردهای خودروهای سوپر اسپرت غیرعادی به نظر نمی رسد. با این حال، با توجه به اینکه با یک کراس اوور SUV خانوادگی روبرو هستیم، این عملکرد فنی را می توان شگفت انگیز توصیف کرد!

علاوه بر این، شخصیت پلاگین هیبریدی نسل پنجم راو4 باعث می شود که میانگین مصرف سوخت آن 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر باشد که بسیار نزدیک به نسل فعلی خودروهای پلاگین هیبریدی پریوس است.

این رکورد نیز در مقایسه با یک خودروی تمام برقی حرفی برای گفتن ندارد. اما برای یک SUV هیبریدی خانوادگی مناسب است

بنابراین، نسل پنجم RAV4 با وجود این واقعیت که در هیچ چیز بهترین نیست، مانند نسل های دیگر است. به طور کلی، این یکی از بهترین SUV های موجود در بازار است.

نسل اول (1996 تا 2000)

دو دلیل اصلی باعث می شود که تویوتا راو4 نسل اول بهترین این خودروهای باکیفیت اما خسته کننده باشد. اولاً این خودروها را می توان در مدل با گیربکس پنج سرعته دستی و ثانیاً در مدل دو درب سفارش داد.

به استثنای جیپ رانگلر، تقریباً هیچ خودروی شاسی بلند 2 در و 4 دری با گیربکس دستی در سال 2002 در بازار وجود نداشت. بنابراین ترکیب این دو ویژگی منجر به تولید محصولی جذاب شد.

همچنین بخوانید:

Toyota Rav 4 History; از نسل اول تا آخرین مدل

البته با وجود این وزن کم، راو4 نسل اول از نظر مصرف سوخت چندان کارآمد نبود و تنها در میانه بازار قرار گرفت.

از طرفی موتور این خودرو چندان قدرتمند نبود و حتی در آن زمان به عنوان خودرویی سریع و قدرتمند شناخته نمی شد.

البته موتور دو لیتری چهار سیلندر تویوتا راو4 120 اسب بخار قدرت داشت و اصلا ضعیف نبود. با این حال قدرت 120 اسب بخاری در مبارزه قدرت SUV آن زمان چندان به چشم نمی آمد!

در این میان البته طراحی عجیب نسل اول رافور را نیز نباید فراموش کرد. علاوه بر ظاهر غیرمعمول، ابعاد کوچکتر این خودرو باعث شد بسیاری از افراد نتوانند آن را به عنوان یک SUV قدرتمند ببینند.

با این حال، راو4 نسل اول توانست افراد زیادی را با خود همراه کند و راهی را آغاز کرد که تا به امروز با موفقیت طی شده است.

نسخه الکتریکی 2012 را فراموش نکنید!

در سال 2010، تویوتا اخباری را منتشر کرد که می تواند دنیای خودروهای برقی امروزی را تغییر دهد.

این شرکت قرار بود مدل تمام برقی ماشین رافور را با شرکتی که نامش فاش نشده بود تولید کند. تسلا همکاری می کند

نتیجه این همکاری که از سال 2012 آغاز شد، با استانداردهای امروزی، یک خودروی برقی چندان قدرتمند و جذاب نیست. اما در سال 2012 مسافت پیموده شده را ارائه داد و عالی به نظر می رسید.

در آن زمان، تسلا مسئول تولید باتری های الکتریکی و ارائه فناوری خودروهای الکتریکی به تویوتا بود.

البته فراموش نکنید که تنها خودروی تمام برقی فعلی تویوتا با نام عجیب bZ4X شناخته می شود و در مانورهای تبلیغاتی این شرکت چندان به چشم نمی خورد. با توجه به عدم تمایل تویوتا به تولید خودروهای تمام برقی، طبیعی است که RAV4 EV آینده چندان روشنی نخواهد داشت!

همکاری تویوتا و تسلا در این زمینه منجر به تولید جرقه ای شده است که فنرهای صنعت خودروسازی آینده را به تصویر می کشد. اما در نهایت، تسلا در نهایت مسیر خود را برای تبدیل شدن به بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی در جهان دنبال نکرد و تویوتا در مسیر محبوب خود برای تسلط بر بازارهای خودروی جهان مشارکت کرد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *