مدل کسب و کار چیست؟

تعریف مدل کسب و کار

مدل کسب و کار یک ساختار ساده از واقعیت است. تعریف مدل کسب و کار اغلب با مشکلاتی همراه است، زیرا معانی مختلفی از آن در حوزه های مختلف کسب و کار گرفته می شود، تعاریف ارائه شده برای مدل کسب و کار بر اساس دیدگاه ارائه دهندگان تعاریف می تواند متفاوت باشد.

به بیان ساده، مدل کسب و کار روش و نحوه ارائه ارزش خود به مشتریان است.

در گذشته برای خرید لپ تاپ باید ساعت ها در فروشگاه های مختلف می گشتید. بیشتر اطلاعات شما توسط فروشنده ارائه می شود. گارانتی و ضمانت بازگشت تقریبا صفر بود. یعنی شما محصول را می خرید و از فروشگاه خارج می شوید، تقریبا هیچ تضمینی برای بازگشت کالا وجود ندارد. اما در حال حاضر با فروشگاه های اینترنتی معتبر مانند دیجی کالا، نحوه ارائه کالا تغییر کرده است. این تغییرات به این معنی است که مدل کسب و کار کاملاً تغییر کرده است.

مدل کسب‌وکار یا مدل کسب‌وکار در ساده‌ترین شکل‌های آن در سه بخش تنظیم می‌شود:

  1. همه چیز برای انجام کاری لازم بود: طراحی، مواد اولیه، تولید، نیروی کار و غیره
  2. هر آنچه برای فروش چیزی لازم است: بازاریابی، توزیع، خدمات و پردازش فروش.
  3. مشتری چگونه و برای چه چیزی می پردازد: استراتژی قیمت گذاری، مدل های پرداخت، برنامه پرداخت و غیره.

چگونه یک مدل کسب و کار اینترنتی جدید ایجاد کنیم؟

یک مدل کسب و کار به شما کمک می کند تا با دقت بیشتری در مورد محصولات و خدمات جدید فکر کنید. به سوالات زیر با دقت فکر کنید:

  • چگونه باید همان محصولات و خدمات موجود را به مشتری ارائه دهیم؟
  • کانال ارتباطی مشتری شما چیست؟ وب سایت، اپلیکیشن، رسانه های اجتماعی یا هر سه؟
  • روش تحویل کالا و خدمات در مدل کسب و کار جدید چگونه است؟
  • ارزش پیشنهادی برای مشتری چیست؟
  • چرا مشتری باید از شما خرید کند؟
  • رقبا یا شرکای تجاری شما چه کسانی هستند؟
  • منابع شما برای راه اندازی یک کسب و کار جدید چیست؟
  • هزینه های شما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چقدر است؟

با فکر کردن به این سوالات و پاسخ به آنها می توانید یک مدل کسب و کار اینترنتی جدید برای خود ایجاد کنید. به زودی انواع مدل های کسب و کار را مورد بحث قرار خواهیم داد و نمونه هایی از هر کدام را ارائه خواهیم کرد.

نتیجه:

اکثر افراد علاقه مند به کارآفرینی و استارت آپ ها به دنبال ایده های کسب و کار اینترنتی محقق نشده هستند. اما این کاملا اشتباه است. آنچه از خود ایده ها مهمتر است مدل کسب و کار شماست. در این مقاله به تعریف ساده مدل کسب و کار پرداخته ایم.

در واقع، یک مدل کسب و کار صرفاً مطالعه هزینه ها و هزینه های شما و مقدار پولی است که می توانید برای محصول یا خدمات خود دریافت کنید. یک مدل کسب و کار موفق فقط باید از مشتریان پول بیشتری نسبت به هزینه تولید محصول دریافت کند. مدل های کسب و کار جدید می توانند یکی از سه مولفه ذکر شده را تغییر داده و بهبود بخشند.

شاید بتوانید هزینه‌های طراحی و ساخت را کاهش دهید، یا راه‌های مؤثرتری برای بازاریابی و فروش بیابید، یا حتی شاید راه جدیدی برای واداشتن مشتریان به پرداخت پیدا کنید.

نتایج متوسط 4.9 از 5

از کل مبلغ 10 رای


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *