به طراحی گرافیک فکر کنید! اولین چیزهایی که به ذهن می رسد چیست؟ احتمالاً لوگو، گرافیک دیجیتال، تصویر، جلد مجله و غیره. اولین چیزهایی هستند که به ذهن می رسند و خب… کاملا حق با شماست!
طراحی گرافیکی اشکال و اندازه های مختلفی دارد و وجه مشترک همه آنها این است که برای برقراری ارتباط بصری طراحی شده اند و معمولاً روی رایانه ها و تبلت ها انجام می شوند.
در این مقاله، راهنمای جامعی را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کند بهتر بفهمید طراحی گرافیک چیست و چرا اهمیت دارد و همچنین چگونه آن را به چیزی تبدیل کنید که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیکی فرآیند ایجاد محتوای بصری است که به برقراری ارتباط بهتر با مخاطب کمک می کند. هنر ارتباط بصری به ویژه برای برندها و مشاغلی که به دنبال ارتباط ویژه با مخاطبان و مخاطبان هدف خود هستند کاملاً ضروری است. و طراحی گرافیک یکی از بهترین راه ها برای برقراری ارتباط است.

برای درک بهتر نحوه عملکرد طراحی گرافیک، باید عناصر مختلفی را که یک طراحی خوب را تشکیل می دهند، درک کنیم. این عناصر در طراحی گرافیک عبارتند از: رنگ، تایپوگرافی، خط، شکل، اندازه، فضا، بافت و سلسله مراتب.

همچنین اصولی وجود دارد که طراحان گرافیک باید از آنها پیروی کنند تا طرح های خود اثربخشی بیشتری داشته باشند و توجه بیشتری را به خود جلب کنند. شاید نام این اصول طراحی یعنی اصول طراحی گشتالت را شنیده باشید.

اصول گشتالت یک نظریه روانشناختی است که چگونگی درک بصری مغز انسان را توضیح می دهد. مفهوم گشتالت به زبان ساده به این معناست که مغز انسان برای درک بهتر موضوعات، آنها را با عناصر مشابه گروه بندی می کند و تصاویر پیچیده را برای مغز آسان می کند. به عبارت دیگر، بر اساس اصول گشتالت، ذهن انسان در اولین برخورد با تصاویر به جای درک همه چیز به جز تصویر، تصویری کلی را تصور می کند. این اصول عبارتند از:

  • اصل تشبیه
  • اصل تداوم یا تداوم
  • اصل مجاورت
  • اصل تقارن
  • اصل تکمیل، ادغام یا لگن
  • اصل شکل و زمینه
  • اصل سرنوشت مشترک
  • اصل همپوشانی
  • اصل موازی بودن
  • اصل جزء مشترک
  • منشا عنصر مرتبط

کنار هم قرار دادن تمامی عناصر و رعایت اصول مختلف می تواند یک طرح پایه را به یک طراحی گرافیکی حرفه ای تبدیل کند.

در واقع، تقریباً همه ما امروزه در زندگی روزمره خود نوعی طراحی گرافیکی انجام می دهیم – چه اضافه کردن متن به تصویر برای رسانه های اجتماعی یا کدنویسی رنگ برای کار. اساساً، اگر محتوای بصری ایجاد می کنید، در حال تمرین نوعی طراحی گرافیکی هستید.

چرا طراحی گرافیک مهم است؟

دلایل زیادی برای اهمیت طراحی گرافیک وجود دارد. اول، طراحی گرافیک در قلب هر لوگویی است که تا به حال دیده اید. دوم، به تمام محتوایی که هر روز در شبکه های اجتماعی مختلف می بینید فکر کنید! بله، همه اینها طراحی گرافیکی است.
علاوه بر این، طراحی گرافیک بخشی از طراحی پوستر تبلیغاتی، طراحی جلد کتاب، چیدمان مجله، طراحی محصول، طراحی لباس و بسیاری موارد دیگر است.
مهمتر از همه، طراحی گرافیک در کسب و کار شما می تواند به ایجاد هویت برند، شناخت هر چه بهتر مخاطبانتان کمک کند و تاثیری ماندگار بر ذهن آنها بگذارد.

درباره تاریخچه طراحی گرافیک بیشتر بدانید

در تاریخ بشریت، هنر و ارتباطات، طراحی گرافیک مفهومی نسبتاً جدید است. اولین استفاده ثبت شده از این اصطلاح در یک کتابچه راهنمای دستورالعمل در سال 1908 برای چاپگرها در سانفرانسیسکو و در یک تبلیغ در سال 1918 برای مدرسه هنر و صنایع دستی کالیفرنیا است.
البته طراحی گرافیک به عنوان یک هنر گمنام از دیرباز وجود داشته است. به عنوان مثال، کتیبه های دیوار غار از هزاران سال قبل از میلاد مسیح، نمونه کاملی از ارتباطات بصری و طراحی گرافیکی است. اما زمانی که این اصطلاح برای اولین بار در یک زمینه آکادمیک ظاهر شد، زمینه را فراهم کرد تا طراحی گرافیک به یک فرآیند رسمی، یک استراتژی و حتی یک علم قابل یادگیری تبدیل شود.
در اوایل دهه 1900، که با ظهور شرکت‌های بزرگ در چارچوب انقلاب صنعتی قرن قبل فاصله چندانی نداشت، طراحی گرافیک همراه با رشد اقتصاد کسب‌وکار رسمی‌تر شد و از آن زمان بیشتر برای اهداف تبلیغاتی و برندسازی استفاده می‌شود.
عصر دیجیتال یک تغییر ظریف در تعریف طراحی گرافیک ایجاد کرده است. اکنون، اصطلاح طراحی گرافیک دیگر چیزی ثابت را توصیف نمی کند، بلکه به چیزی قابل تغییر اشاره دارد، چیزی که می تواند تغییر کند، چیزی که بیننده به معنای واقعی کلمه می تواند با آن تعامل سازنده داشته باشد. اگرچه این امر بسیاری از رشته های جدید را وارد عرصه طراحی کرد، اما اصول اولیه و هدف اصلی ایجاد ارتباط بصری مؤثر در طول قرن ها ثابت مانده است.

انواع طراحی گرافیکی و کاربردهای آن برای کسب و کار

طراحی گرافیکی هویت بصری; لباس و شخصیت برند

اولین نوع طراحی گرافیکی، طراحی هویت برند است. این به تنهایی یکی از مهم ترین انواع طراحی گرافیکی است که باید بدانید. در واقع هیچ برندی بدون ایجاد هویت موفق نخواهد بود. این شناسایی شامل: طراحی لوگو، پالت رنگ، فونت و تایپوگرافی، تصاویر، مدل ها و اشکال، بروشورها است. یک طراح گرافیک که در زمینه هویت برند فعالیت می کند باید با مخاطبان برند و سلیقه آن آشنا باشد.

طراحی گرافیکی برای بازاریابی و تبلیغات موفق

این نوع طراحی گرافیکی بر روی شبکه های اجتماعی، وب سایت ها، تبلیغات آنلاین و آفلاین تمرکز دارد. تمام بیلبوردهایی که در حین رانندگی از کنار آنها می گذریم، همه بروشورهایی که در کافه ها و رستوران ها می بینیم، و همه پست هایی که هنگام مرور شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام می بینیم، بخشی از طراحی گرافیکی برای بازاریابی و تبلیغات هستند.

طراحی رابط کاربری گرافیکی؛ تجربه کاربر پسند

رابط کاربری یا طراحی UI بیشتر بر طراحی وب سایت ها، نرم افزارها، برنامه ها و سایر برنامه های آنلاین تمرکز دارد. این تخصص نیاز به طراحی دارد که جذابیت بصری برنامه را افزایش دهد و در عین حال اطمینان دهد که استفاده از آن برای کاربر آسان است.

بسته بندی و طراحی گرافیکی محصول؛ خلاقیت و تفکر طراحی

برای فروش محصولاتی که سایر شرکت ها می فروشند، باید راهی برای متمایز کردن خود بیابید. اغلب اوقات بسته بندی خوب راه را به شما نشان می دهد. چه مینیمال یا خلاقانه، ظاهر بسته بندی بسیار مهم است. طراحان بسته بندی برای جلب نظر گروه هدف بیش از رقبا به چالش کشیده می شوند تا راه هایی برای منحصر به فرد بودن بیابند.
اما طراحی محصول شامل ایجاد طرح کلی از محصولات و نحوه ارائه آنها به مخاطب است. این محصول می تواند هر چیزی باشد. از چاپ تی شرت و بطری گرفته تا پیکسل و لیوان قهوه!

طراحی گرافیکی نشریات; لحن پست

نوع دیگری از طراحی گرافیکی که باید بدانیم طراحی مجله است. طراحی نشریه شامل طراحی هایی مانند مجلات، کتاب ها و کتاب های الکترونیکی، مقالات، گزارش ها، خبرنامه ها و غیره است. این طراحان باید بتوانند یک طرح بصری جذاب ایجاد کنند که علاوه بر خوانایی، اطلاعات مفیدی را نیز منتقل کند.

طراحی فونت

به تمام فونت هایی که هر روز می بینید فکر کنید. فونت این وبلاگ را بررسی کنید! یک نفر باید همه اینها را طراحی کند. هر فونت، حتی ساده ترین فونت ها مانند Arial و غیره، توسط یک طراح ایجاد می شود. امروزه هر برندی به دنبال فونت برند خود است!

طراحی گرافیک انیمیشن; داستان سرایی تصویری

معمولاً این نوع طراحی را در ویدیوها یا گیف ها می بینیم. طراحی گرافیک انیمیشن نیاز به ابزار و تخصص خاصی دارد.

هزینه طراحی گرافیک چقدر است؟

هزینه های طراحی گرافیک توسط عوامل زیادی از جمله موارد فوق، ماهیت پروژه، زمان پروژه و غیره تعیین می شود. مهم ترین نکته برای تعیین هزینه طراحی گرافیک، شناسایی نیاز اصلی، مخاطب و کاربردهای آن است.

9 ابزار طراحی که هر طراح گرافیکی باید بداند

ابزارهای بی شماری برای طراحی گرافیک وجود دارد و یادگیری نحوه کار با آنها برای یک طراح گرافیک بسیار مهم است. هر کارفرمایی می خواهد بهترین طراح را با بهترین ابزارهای موجود استخدام کند. برخی از مهم ترین و محبوب ترین ابزارهای طراحی گرافیک عبارتند از:

1. Illustrator (Adobe Illustrator):

به عنوان یک طراح گرافیک، اگر طراحی شما حول محور وکتورها می چرخد، پس این نرم افزار بهترین دوست شماست! این نرم افزار به شما این امکان را می دهد که لوگوها، فونت ها، طرح های گرافیکی و وکتورهای کاملا منحصر به فرد ایجاد کنید.

2. فتوشاپ (Adobe Photoshop):

جامع‌ترین ابزار ویرایش گرافیک تا به امروز، که استاندارد طلایی را برای سایر نرم‌افزارهای ویرایش تصویر در سراسر جهان تعیین می‌کند. همچنین اگر یک طراح مبتدی هستید، این ابزار می تواند کمک زیادی به شما برای شروع کار کند.

3. InDesign (Adobe InDesign):

طراحی گرافیکی برای کتاب های الکترونیکی، مجلات آنلاین و سایر نشریات آنلاین می تواند یک کار بسیار چالش برانگیز باشد زیرا همه عوامل لازم باید در نظر گرفته شوند. مانند فونت، تصاویر، رنگ ها و غیره. باید توجه داشت. اینجاست که این نرم افزار به کمک شما می آید.

4. طرح:

Sketch به طور انحصاری بر روی کامپیوترهای مک کار می کند و یکی از بهترین برنامه های طراحی و نقاشی برای هنرمندان دیجیتال است.

5. Inkscape:

این نرم افزار یک ابزار گرافیکی وکتور رایگان و متن باز است که با چندین پلتفرم سازگار است. همچنین از ادغام فایل ها با نرم افزارهای دیگر مانند Adobe Illustrator نیز پشتیبانی می کند و اجازه می دهد.

6. Canva:

Canva یک ابزار طراحی گرافیکی رایگان با رابط کاربری ساده و بصری است که حتی افراد مبتدی نیز می توانند به راحتی با آن کار کنند. این ابزار شامل هزاران فونت، پس‌زمینه و قالب است که به شما امکان می‌دهد ویژگی‌هایی را که دوست دارید ترکیب، مطابقت و ویرایش کنید.

7. گیمپ:

این ابزار یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای ویرایش حرفه ای عکس و طراحی گرافیکی است و امروزه به عنوان جایگزینی سبک برای Adobe Photoshop محسوب می شود.

8. Affinity Designer:

این ابزار یک جایگزین مقرون به صرفه برای Adobe Illustrator با ابزارهای طراحی، ویژگی ها و عملکرد مشابه است. این نرم افزار همچنین برای طراحان گرافیک مبتدی با ویژگی های کاربر پسند مناسب است.

9. افتر افکت (Adobe After Effects):

این نرم افزار بیشتر به خاطر قابلیت های متحرک شناخته شده است، اما ابزاری شگفت انگیز برای طراحان گرافیک نیز می باشد. این ابزار ترکیبی از گرافیک انیمیشن و نرم افزار جلوه های بصری با امکاناتی مشابه گروه Adobe می باشد.

بیشتر این نرم افزارهای پرطرفدار در زمینه طراحی گرافیک هستند و برای آشنایی با بهترین نرم افزارهای ساخت لوگوهای منحصر به فرد و خلاقانه این مقاله را مطالعه کنید.

پانیشا راهنمای قابل اعتماد برای انتخاب بهترین طراحان گرافیک آزاد

با تمام توضیحاتی که در این مقاله گفته شد، اهمیت طراحی گرافیک به خوبی درک می شود. زیرا این هنر و تجربه در قلب هر لوگو، بسته بندی، فونت و غیره ای است که تا به حال دیده اید. طراحی گرافیک به کسب و کار شما هویت می بخشد و آن را از رقبا متمایز می کند. طراحی گرافیکی خوب در تمام جنبه ها می تواند وفاداری مشتری به برند شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و شانس تبلیغات دهان به دهان را افزایش دهد.
برای سفارش طراحی گرافیکی خود می توانید به فریلنسرهای خلاق، مجرب و حرفه ای پونیشا تکیه کنید و با ثبت سفارش فریلنسر مورد نظر خود را انتخاب کنید و با امکان پرداخت مطمئن پس از اتمام و رضایت شغلی تحولی شگفت انگیز در کسب و کار خود ایجاد کنید.
امیدواریم این مقاله راهنمای کلی خوبی برای آشنایی بیشتر و بهتر با انواع طراحی گرافیکی و اهمیت آن برای کسب و کار شما بوده باشد.

به این مقاله امتیاز دهید


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *