01 مرداد 1402 ساعت 15:30

سیلک به عنوان کراس اوور جدید سایپا تا پایان سال وارد تولید انبوه می شود. در زیر با جزئیات طراحی، مشخصات فنی و امکانات سایپا سیلک آشنا می شویم.

شرکت سایپا کراس اوور جدید خود را با نام M44 در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال 1401 معرفی کرد که البته باید به زودی تولید و روانه بازار می شد. اما این پروژه به زمان دیگری موکول شد. این خودروساز پس از گذشت 1 سال در مجمع عمومی سالانه خود مجدداً به تولید M44 اشاره کرد و نام سیلک یا سیلک را برای آن در نظر گرفت که قرار است تا پایان سال 1402 تولید شود و در واقع در اوایل سال 1403 شاهد عرضه این خودرو در بازار خواهیم بود.

چرا سایپا نام سیلک را در نظر گرفت؟

با توجه به اینکه شرکت سایپا قصد دارد کراس اوور جدید خود را با نام پروژه M44 در کارخانه سایپا کاشان (خط تولید سایپا – سیتروئن) تولید کند، نام تپه سیلک که نام اولین تمدن ایران مرکزی در کاشان با بیش از 8 هزار سال قدمت است را برای این محصول انتخاب کرد. این نام یادآور کاشان و تمدن کهن ایران خواهد بود.

آیا سیلک سایپا داخلی است؟

ابریشم سایپا نسخه ایرانی شده سیتروئن C3-XR است که قرار بود طی قرارداد سایپا و سیتروئن تولید و به بازار عرضه شود. اما این پروژه به دلیل خروج آمریکا از برجام، بازگشت تحریم ها و خروج این خودروساز فرانسوی از ایران به طور کامل متوقف شد. همچنین سیتروئن C3-XR روی پلت فرم مشترک با پژو 2008 توسعه یافت و به همین دلیل از نظر ابعاد تقریباً در یک سطح قرار دارند.

به لطف تشکیل یک جوینت ونچر قوی بین گروه دانگ فنگ و گروه PSA، شرکت سایپا با همکاری شریک چینی خود توانست اطلاعات لازم برای احیای پروژه تولید M44 را به دست آورد و آن را با داخلی سازی حدود 45 درصدی در قالب یک کراس اوور کوچک تولید کند. در واقع سایپا تحریم ها را دور زد و به طور غیرمستقیم با سیتروئن تماس گرفت و موفق شد این خودروی فرانسوی را با نام و نشان خود تولید کند.

آیا کیفیت ابریشم سایپا در حد فرانسوی ها خواهد بود؟

از آنجایی که ابریشم سایپا 45 درصد در داخل ایران تولید می شود، احتمالاً 55 درصد باقیمانده این خودرو از چین تامین خواهد شد. در واقع 45 درصد قطعات این محصول توسط قطعه سازان داخلی و 55 درصد مابقی توسط چینی ها تولید خواهد شد. بنابراین کیفیت ابریشم سایپا در حد محصولات برند فرانسوی سیتروئن نخواهد بود.

آیا طرح ابریشم دستخوش تغییر خواهد شد؟

پروژه M44 نسبتا قدیمی است و از آنجایی که سیتروئن نسخه های فیس لیفت شده این خودرو را عرضه کرده است، می توان انتظار داشت که سایپا نسخه فیس لیفت و به روز شده سیتروئن C3-XR را نیز در بازار ایران تولید و عرضه کند. بنابراین این خودرو از نظر ظاهری با نسخه ای که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش گذاشته شده بود متفاوت خواهد بود.

مشخصات سیلک

به نظر می رسد سایپا قصد دارد آخرین موتور خود یعنی ME16 یا TU5 Plus را برای سیلک در نظر بگیرد. این موتور 16 سوپاپ 1587 سی سی قادر به تولید 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور است. این موتور 2 اسب بخار قدرت و 3 نیوتن متر گشتاور بیشتر از TU5 پلاس ایران خودرو تولید می کند. نیروی تولید شده توسط این موتور نیز توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT به چرخ ها ارسال می شود.

امکانات رفاهی و ایمنی

به احتمال زیاد ابریشم سایپا به امکانات مهمی مانند نمایشگر 9 اینچی اطلاعات و سرگرمی، دسته دنده عقب، سنسور دنده عقب، سیستم کنترل پایداری و فرمان برقی مجهز خواهد شد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *