شما می توانید این مقاله را در 5 دقیقه بخوانید



تاریخ انتشار: 29 آذر 1401

آخرین به روز رسانی: 29 دسامبر 1401

حضور سلبریتی ها و افراد مشهور در تبلیغات برندهای مختلف مشکل جدیدی نیست. حتما تبلیغات زیادی را دیده اید که یک سلبریتی مشهور در آنها نقش مهمی ایفا می کند. چند مثال بزنم: حضور مهران مدیری در تبلیغات فروشگاه های زنجیره ای رفاه، سیروان خسروی در تبلیغات سان استار، پیمان جمشیدی در شهر فرش و… این سلبریتی ها با حضور در تبلیغات خود به عنوان سفیران برندهای بزرگ شناخته می شوند.

حضور سفیران برند یکی از راه های کلیدی برای دستیابی به مخاطبان هدف است. در واقع برندهای بزرگ با استفاده از سفیر برند در تبلیغات خود از اعتماد و محبوبیت سفیر به نفع خود استفاده می کنند.

در زمانی که همه ما از انواع تبلیغات آنلاین و آفلاین اشباع شده ایم، حضور افراد معتبر و محبوب می تواند تاثیر تبلیغات را چند برابر کند. در نتیجه بازاریابی با سفیر برند یا بازاریابی سفیر این یک استراتژی بازاریابی بسیار موثر و سودآور است.

هدف این مقاله به هیچ وجه پرداختن به حواشی این تبلیغات و دستمزدهای گزاف آنها نیست. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که سفیر برند کیست؟ چرا برندها به دنبال سفیر می گردند؟ بازاریابی سفیر چیست؟ مزایای آن چیست؟ و چه تفاوتی با سایر روش های بازاریابی دارد؟

سفیر برند کیست؟

سفیر برند شخصی است که نماینده یک برند، محصول، رویداد یا خدمات است. اگرچه حضور سلبریتی ها در این روش بازاریابی بسیار رایج است، اما نباید تصور کرد که تنها افراد مشهور سفیران برند می شوند. سفیران برند گاهی مشتریان آن برند هستند که برند از آنها دعوت به همکاری کرده است. سفیران برند نیز در بیشتر موارد افراد با نفوذ و متخصص در یک صنعت خاص هستند. حتی کارمندان این سازمان و به طور خلاصه هر فردی که به برند علاقه دارد می تواند سفیر برند باشد.

برندهای بزرگ چگونه با سفیران برند کار می کنند؟

برندهای بزرگ معمولاً بخش قابل توجهی از بودجه بازاریابی خود را به سفیران برند اختصاص می دهند. سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا برای آنها سودآور است؟ آیا این هزینه در جاهای دیگر در بازاریابی بهتر تخصیص داده نمی شود؟

در پاسخ، سرمایه گذاری روی سفیران برند یک چیز است یک معامله برد-برد خوب، تنها کاری که باید انجام دهید این است که افراد مناسب را انتخاب کنید و با آنها ارتباط عمیق برقرار کنید. سپس سفیر برند کسی است که با محبوبیت و اعتبار بالای خود در بین مخاطبان و مشتریان بالقوه آن برند سعی در جذب افراد دارد.

در واقع سفیر برند با استفاده از ابزارهای ارتباطی مختلف سعی می کند مشتریان بالقوه را با برند آشنا کند. این ابزار ارتباطی می تواند ابزارهای آنلاینی مانند شبکه های اجتماعی باشد یا حتی در تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای سطح شهر باشد. سفیران برند با استفاده از اعتبار و محبوبیت آنها به عنوان کانالی قابل اعتماد، معتبر و موثر، اطلاعات برند را به مخاطبان منتقل می کنند. این می تواند به طور قابل توجهی تعامل برند را افزایش دهد.

چگونه یک سفیر برند با برند کار می کند؟

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، سفیر برند را می توان از میان افراد مشهور، افراد با نفوذ در شبکه های اجتماعی (اینفلوئنسرها) یا افراد مشهور در یک صنعت خاص، مشتریان وفادار آن برند و حتی کارمندان آن سازمان انتخاب کرد.

روش های همکاری سفیر برند با کسب و کار محدود به روش خاصی نیست و ممکن است شامل روش های مختلفی باشد. برای مثال، یک اینفلوئنسر در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌تواند با یک برند در قالب بازاریابی وابسته همکاری کند. یعنی به تعداد افرادی که از طریق او از برند خرید می کنند پورسانت دریافت می کند.


بیشتر بخوانید: “هر آنچه که برای شروع بازاریابی وابسته باید بدانید


کارمندانی که برای برند خاصی کار می کنند و ارتباطات زیادی در شبکه های اجتماعی دارند، می توانند با تولید محتوای رایگان و جذاب در شبکه های اجتماعی خود، تصویر برند فوق العاده ای را در ذهن مخاطب ایجاد کنند. البته قطعا این زحمات کارکنان وفادار به سازمان از چشم مدیر پنهان نمی ماند و علاوه بر حقوق، حقوقی نیز دریافت خواهند کرد.

یکی دیگر از روش های بازاریابی که توسط سفیران برند استفاده می شود، روش بازاریابی دهان به دهان است. این روش بیشتر در فضای آنلاین و شبکه های اجتماعی قابل استفاده است. به این ترتیب سفیران برند تجربه استفاده از محصولات این برند را در صفحات شبکه های اجتماعی خود در قالب پست های ویدئویی، عکس و محتوای متنی با فالوورهای خود به اشتراک می گذارند.

با جمع بندی آنچه گفته شد، می توان گفت که سفیر برند:

  • دسترسی برند را افزایش می دهد. در واقع آنها برند را به شبکه جدیدی از افراد و مشتریان بالقوه معرفی می کنند.
  • باعث ایجاد اعتماد می شود. بسیاری از مشتریان بر این باورند که روش های بازاریابی سنتی بی اثر هستند. سفیران به برند هویت می دهند.
  • تجربه خود را از استفاده از محصولات یا خدمات برند به اشتراک می گذارد و در نتیجه شهرت و محبوبیت برند را افزایش می دهد.

تفاوت بین سفیر برند و اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی سفیر برند بسیار شبیه به اینفلوئنسر مارکتینگ است. هدف اینفلوئنسر مارکتینگ رساندن پیام برند به گروه خاصی از بازار هدف است. به عبارت دیگر اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی پیام برند را با لحنی جذاب و آشنا به فالوورهای خود منتقل می کنند.

بنابراین می‌توانیم اینفلوئنسر و سفیر برند را بگوییم:

  • آنها محتوای مرتبط با برند تولید و منتشر می کنند.
  • آنها مخاطبان خود را تشویق می کنند تا با برند تعامل داشته باشند و از آن خرید کنند.
  • آنها اعتماد به برند را ایجاد می کنند.

بنابراین تفاوت بین یک سفیر برند و یک تأثیرگذار چیست؟

تفاوت اصلی این دو را می توان به شرح زیر بیان کرد:

اینفلوئنسرها فقط و فقط در شبکه های اجتماعی کار می کنند. اینفلوئنسرها رابطه نزدیکی با فالوورهای خود دارند و در عین حال می توانند طرفداران بسیار وفاداری داشته باشند. اما فعالیت سفیران برند بیشتر به حضور در تبلیغات آنلاین و آفلاین و همچنین رویدادهای مختلف محدود می شود.

قراردادهای سفیر برند معمولا بلندمدت هستند. یک سلبریتی می تواند سال ها سفیر برند باشد. در حالی که قرارداد اینفلوئنسر با برند کوتاه مدت است. به عبارت دیگر، برندها معمولاً برای کمپین های فروش خود با اینفلوئنسرها همکاری می کنند.

سفیران برند به دلیل اعتبار بالایی که در بین مردم دارند، به افزایش وفاداری به برند در بین مشتریان کمک می کنند. اما اینفلوئنسرها کمک می کنند زیرا برند را به گروه جدیدی از افراد معرفی می کنند که می توانند مشتریان بالقوه باشند.


اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ هستید، مقاله ” را توصیه می کنم.4 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ برای سئو سایتآن را از دست ندهید.


برنامه ریزی بازاریابی سفیر

شروع یک برنامه بازاریابی سفیر یک فرآیند چند مرحله ای است. زمانی که یک برند تصمیم به داشتن سفیر برند می گیرد، باید مراحل زیر را طی کند.

برجسته هدف

به طور معمول، برندها دو هدف اصلی برای کار با سفیران برند دارند: شناخت برند ایجاد کنید و افزایش فروش. انتخاب برند اصلی هدف بازاریابی سفیر یک گام مهم و استراتژیک است. تعریف واضح هدف در ابتدای سفر به برند کمک می کند تا فرد مناسب را به عنوان سفیر انتخاب کند.

انتخاب مدل بازاریابی

یک برند بهترین مدل بازاریابی سفیر را بر اساس اهداف، بودجه، برنامه و منابع خود انتخاب می کند. فراموش نکنیم که قبل از انتخاب هر روش و مدلی، برند باید دیدی کلی از چالش های پیش رو و محدودیت های پیشرفت داشته باشد تا بهتر تصمیم بگیرد.

انتخاب سفیر برند

قسمت جالب داستان همین مرحله است. در این مرحله باید فهرستی از کاندیداها بر اساس مدل انتخابی تهیه شود. پس از جمع آوری لیست، باید بهترین گزینه از بین آنها انتخاب شود. برای انتخاب بهترین گزینه می توانید به موارد زیر توجه کنید:

  • کیفیت محتوای رسانه های اجتماعی این افراد.
  • میزان نفوذ و رهبری آنها،
  • اعتبار،
  • و سازگاری شخصیت و سبک زندگی فرد با برند.

ارتباط و مذاکره

پس از تهیه لیستی از افراد، برند باید با آنها مذاکره کند. برای مذاکره، می توانید از طریق ایمیل یا شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنید. افرادی که جزو گزینه های احتمالی سفیران برند هستند باید بدانند حضور آنها در یک برند خاص چه مزایایی برای آنها دارد. در نتیجه برند باید تمامی امکانات رفاهی و امکاناتی را که ارائه خواهد کرد به سفیر برند ارائه کند.

شروع به همکاری کنید

در نهایت برند پس از مذاکره فرد نهایی را انتخاب کرده و با او قرارداد می بندد. البته قبل از اجرای طرح های بازاریابی، برند باید گزارشی از وضعیت وب سایت و شبکه های اجتماعی از نظر فنی و بصری تهیه کند. اگر مشکلی در آن وجود دارد، ابتدا باید نسبت به رفع آن اقدام کند و سپس با سفیر برند شروع به بازاریابی کند.

آخرین کلمه

بازاریابی سفیر یکی از روش های بازاریابی ارجاعی است که در آن سفیر برندی که اعتماد، شهرت و محبوبیت بالایی دارد، خود را به عنوان چهره آن برند معرفی می کند و افراد زیادی از جمله طرفداران خود و مشتریان بالقوه برند را تشویق می کند تا با برند تعامل داشته باشند.
بازاریابی Ambassador بسته به صنعت برند، بودجه بازاریابی و هدف بازاریابی می تواند متفاوت باشد. برای مثال، برندهای بزرگی که بودجه بازاریابی کافی دارند، با افراد مشهور مشهور همکاری می کنند. اما این بدان معنا نیست که برندهای کوچک یا متوسط ​​نباید از این روش در بازاریابی خود استفاده کنند. اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی، مشتریان وفادار به برند و حتی کارمندان سازمان می توانند به عنوان سفیران برند عمل کنند و برند را به اهدافش نزدیکتر کنند.
در نهایت، آنچه واضح است این است که استفاده از هر روش بازاریابی، در هر زمینه ای، مستلزم درک اولیه بازاریابی، بازاریابی دیجیتال و مهمتر از همه بازاریابی رسانه های اجتماعی است. در حین آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی آمانج علاوه بر معرفی اصول و مبانی بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ به روش های مختلف تبلیغات و بازاریابی در شبکه های اجتماعی از جمله بازاریابی سفیر و اینفلوئنسر مارکتینگ می پردازد.

در تهیه این مقاله از منابع زیر استفاده شده است:

peertopeermarketing.co

affiliatewp.com


دوره تخصصی بازاریابی محتوا

آموزش تخصصی بازاریابی محتوا


حتماً این چند سال عبارت «تولید محتوا» را زیاد شنیده اید; حتی ممکن است با این جملات آشنا باشید:


  • وبلاگ نویسانی که محتوا تولید می کنند درآمد بسیار بالایی دارند.
  • شرکت های بزرگ دنیا و حتی ایران به فکر گسترش تیم محتوایی خود هستند تا بتوانند از طریق بازاریابی محتوا فروش خود را افزایش دهند.
  • محتوا پادشاه است.


بازاریابی محتوا یکی از آن موضوعات جذاب است که بسیاری از مردم فکر می کنند کار آسانی است. کافی است یک روز را به تولید محتوا یا توسعه یک برنامه بازاریابی محتوا اختصاص دهید تا متوجه شوید این کار چقدر ظریف و پیچیده است.
این روزها بازاریابی محتوا توانسته جایگاه خود را در تمامی صنایع از کسب و کارهای کوچک و خانگی گرفته تا سازمان های شناخته شده و تخصصی پیدا کند. دیگر هیچکس نمی تواند انکار کند که روش سنتی بازاریابی جای خود را به بازاریابی محتوا داده است. همه کسب و کارها متوجه شده اند که برای به دست آوردن سهم بازار در یک فضای کاری بزرگ و رقابتی، به محتوای منحصر به فرد، خلاقانه و جذاب نیاز دارند تا اعتماد مصرف کنندگان را به خود جلب کنند و آنها را متقاعد کنند که آن را از بین میلیون ها محتوای رنگارنگ انتخاب کنند.


ادامه دارد…


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *