آیا رنگ ها می توانند بر قدرت انتخاب ما تأثیر بگذارند؟ در این مقاله سعی داریم علاوه بر تعریف رنگ ها به روانشناسی هر رنگ در طراحی سایت بپردازیم.

رنگ ها همه جا هستند و بر نحوه تفکر، احساس و رفتار ما تأثیر می گذارند.

اما تاثیر رنگ ها در طراحی سایت چه خواهد بود؟ وقتی روی نماد، سبد خرید و غیره کلیک می کنیم چه اتفاقی در ذهن ما می افتد؟ آیا قدرت رنگ باعث می‌شود که روی یک تم یا نماد خاص کلیک کنیم؟

درست است که محتوا تاثیر زیادی در انتخاب یک سرویس یا محصول دارد، اما این قدرت رنگ است که واکنشی را در ما برمی انگیزد.

رنگش چیه

در سال 1666، اسحاق نیوتن متوجه شد که اگر نور از یک منشور عبور کند، رنگ ها برای انسان قابل مشاهده خواهند بود. همچنین این دانشمند کشف کرد که هر رنگ دارای طول موج خاص و منحصر به فردی است.

بنابراین، رنگ را می توان به عنوان درک ما از طول موج های مختلف دید.

رنگهای اصلی: سه رنگ قرمز، فرزند پسر و رنگ زرد اینها به عنوان رنگ های اصلی شناخته می شوند و سایر رنگ های ثانویه را می توان با استفاده از این سه رنگ ایجاد کرد.

البته لازم به ذکر است که اگر بخواهیم به بحث تئوری رنگ که در مورد نور صحبت می کند اشاره کنیم، در نهایت به سه رنگ قرمز، آبی و سبز (RGB) می رسیم.

با ترکیب این رنگ ها می توان رنگ های جدیدی ایجاد کرد، به عنوان مثال:

قرمز + آبی = رنگ بنفش

آبی + زرد = سبز

قرمز + زرد = نارنجی

روانشناسی رنگ ها چیست؟

تاثیر رنگ های محیطی بر ذهن و روحیه افراد را می توان به معنای روانشناختی رنگ دانست. اگرچه روانشناسی رنگ ها تا حدودی ذهنی است، افراد، فرهنگ ها و جنسیت می توانند بر انتخاب رنگ تأثیر بگذارند.

طیف رنگ ها در اکثر کشورها یکسان است، به عنوان مثال قرمز به عنوان رنگ گرم شناخته می شود.

علاوه بر موارد فوق، تاثیر رنگ ها به عوامل مختلفی از جمله روحیه هر فرد نیز بستگی دارد.

اما معانی رنگ ها در روانشناسی به این صورت بیان می شود.

  • قرمز: رنگ انرژی، فعالیت، عملی بودن، جاه طلبی و اراده است، همچنین بیانگر خشم و تمایلات جنسی است.
  • نارنجی: نارنجی رنگ ارتباطات اجتماعی و خوش بینی است اما اگر بخواهیم منفی به آن نگاه کنیم این رنگ به معنای بدبینی و سطحی نگری نیز هست.
  • رنگ زرد: رنگ زرد در روانشناسی به معنای هوش و خرد است، اما به طور کلی رنگ زرد به خوش بینی و شادی، کسالت، انتقاد و بزدلی معروف است.
  • سبز: رنگ تعادل و رشد. رنگ سبز از نظر معنا می تواند هم عزت نفس مثبت و هم عزت نفس کاذب و منفی را بیان کند.
  • فرزند پسر: رنگ اعتماد و آرامش است که می تواند نشانه وفاداری و صداقت نیز باشد، همچنین این رنگ می تواند بیانگر محافظه کاری و سردی باشد.
  • آبیه: رنگ بینایی است. این رنگ می تواند به معنای آرمان گرایی و ساختار باشد، همچنین می تواند بیانگر تشریفات و اعتیاد باشد.
  • رنگ بنفش: این رنگ فانتزی و تخیل است. این رنگ می تواند خلاقیت یا عدم بلوغ فردی را نشان دهد.
  • فیروزه ای: می توان آن را در معنای ارتباط و وضوح ذهن بیان کرد، همچنین می تواند به معنای غیر عملی و ایده آل باشد.
  • رنگ صورتی: در روانشناسی این رنگ به معنای عشق و مراقبت بی قید و شرط است، همچنین صورتی می تواند نشان دهنده ناپختگی، نادانی و رنگ دخترانه باشد.
  • رنگ قهوه ای: این یک رنگ دوستانه اما جدی است.
  • خاکستریاین رنگ از نظر روانشناسی به معنای سازش است، این رنگ نه سیاه است و نه سفید و می تواند معانی دیگری مانند بی تحرکی و بی دلیلی داشته باشد.
  • نقره: در روانشناسی به معنای انرژی زنانه است، همچنین این رنگ می تواند بیانگر عواطف، احساسات و رمز و راز باشد.
  • طلایی: رنگ موفقیت. روانشناسی رنگ طلایی رنگ فراوانی و رفاه، تجمل و کیفیت، اعتبار و بلوغ، ارزش و ظرافت و همچنین ثروت را بیان کرده است.
  • سفید: این کامل ترین و خالص ترین رنگ است، این رنگ در روانشناسی به صورت کمال، خلوص، تمامیت و کامل بیان می شود.
  • سیاه: یک رنگ پنهان است. این رنگ می تواند معنایی مرموز و ناشناخته بدهد.

معنی رنگ ها در فرهنگ های مختلف

درک و دانستن معنای رنگ ها در فرهنگ های مختلف، علاوه بر جلوگیری از سوء تفاهم، می تواند در انتخاب رنگ ها برای ما بسیار مفید باشد، به عنوان مثال، در فرهنگ غربی اغلب از رنگ سفید برای عروسی و سیاه برای عروسی استفاده می شود. در مراسم شیعه استفاده می شود، اما در هند برخلاف فرهنگ غربی بیشتر در مراسم عروسی از رنگ قرمز استفاده می شود مراسم تشیع از جانب رنگ سفید استفاده می شود

ما همچنان به بررسی معانی و مفاهیم رنگ ها در فرهنگ های مختلف می پردازیم زیرا انتخاب رنگ در طراحی وب سایت تاثیر مستقیمی بر فرهنگ آن کشور دارد.

معنی و مفهوم رنگ قرمز

در فرهنگ غرب و کشورهای اروپایی، قرمز نماد نشانه های گرم است و اغلب به عنوان خطر، خون و توقف تعریف می شود، اما همین رنگ در فرهنگ هند و کشورهای آسیای شرقی به معنای ترس، آتش، قدرت و ثروت، عشق و زیبایی است. .

در آفریقای جنوبی رنگ قرمز با عزاداری همراه است و این رنگ در پرچم این کشورها نشان دهنده فداکاری هایی است که مردم این کشور برای استقلال پرچم کشورشان کرده اند.

همین رنگ در چین به معنای شانس، سعادت، خوشبختی و عمر طولانی است.

معنی و مفهوم رنگ آبی

در کشورهای غربی رنگ آبی به معنای غم و اندوه و افسردگی است. در این نوع کشورها آبی رنگ مردانه است و این رنگ نشانه تولد پسر است اما بر خلاف این کشورها در چین آبی یک رنگ زنانه است.

در کشورهای خاورمیانه از جمله کشور ما، آبی رنگی آرام بخش و امن و در دین نماد معنویت، بهشت ​​و جاودانگی است.

معنی و مفهوم رنگ سبز

در ایرلند سبز به عنوان رنگ ملی در نظر گرفته می شود و بیشتر برای نشان دادن شادی استفاده می شود. در کشورهای غربی، رنگ سبز نشان دهنده بهار، پول، بی تجربگی، حسادت و طمع است. اما در کشورهای آسیایی رنگ سبز به معنای زندگی جدید و جاودانه، جوانی، سلامتی و رفاه است.

معنی و مفهوم رنگ زرد

در فرهنگ فرانسه، رنگ زرد نشان دهنده حسادت، خیانت، ضعف و درگیری است. در قرن دهم، فرانسوی ها درهای جنایتکاران و خائنان را به رنگ زرد رنگ کردند، همین رنگ در آلمان به معنای حسادت است.

در کشورهای آفریقایی به دلیل شباهت رنگ زرد با طلایی استفاده از این رنگ با افراد رده بالا همراه است.در ژاپن رنگ زرد به معنای شجاعت و ثروت است.

معنی و مفهوم رنگ صورتی

در کشورهای اروپایی رنگ صورتی به عنوان رنگی زنانه شناخته می شود، علاوه بر عشق، رمان های عاشقانه و تولد دختر نیز از دیگر معانی این رنگ محسوب می شود.

در بسیاری از کشورهای آسیایی، معنای رنگ ها همان است که ذکر شد. با این حال در کشوری مانند ژاپن رنگ صورتی بیشتر یک رنگ مردانه است تا رنگ زنانه، جالب است بدانید که در چین تا زمان ورود فرهنگ غربی به آن کشور، صورتی به عنوان رنگ به حساب نمی آمد.

رنگ صورتی در چین در حال حاضر به معنای رنگ خارجی است.

با توجه به فرهنگ هر کشور، انتخاب رنگ برای طراحی وب سایت با چالش های خاصی مواجه خواهد شد، بنابراین بهتر است قبل از انتخاب کورکورانه رنگ ها از سایت های خارجی، نگاهی به فرهنگ رنگ هر کشور بیندازید.

به عنوان مثال، چینی ها اغلب از رنگ های صورتی مایل به قرمز در طراحی های خود استفاده می کنند یا ژاپنی های ثروتمند رنگ زرد را ترجیح می دهند. در کشورهای آسیایی از جمله کشور ما بیشتر مردم تمایل بیشتری به استفاده از رنگ آبی دارند.

انتخاب رنگ بر اساس جنسیت

در یک پروژه تحقیقاتی که توسط Color Assignment انجام شد، تفاوت زیادی در احساس زنان و مردان نسبت به رنگ های مختلف مشاهده شد، مثلاً در نظرسنجی های اینترنتی و زنان، و مردان رنگ آبی را دوست دارند و 23 درصد از زنان آن را دوست دارند. به رنگ بنفش علاقه دارند در حالی که اکثر مردان به رنگ بنفش علاقه ای ندارند.

تحقیقات دیگر در مورد درک و ترجیحات رنگ نشان می‌دهد که وقتی صحبت از رنگ‌ها، رنگ‌ها و تصاویر می‌شود، مردان رنگ‌های پررنگ‌تر و زنان رنگ‌های ملایم‌تری را انتخاب می‌کنند.

انتخاب رنگ در بازاریابی آنلاین

رنگ ها تاثیر زیادی در خرید و هزینه ما دارند. در مطالعه ای با عنوان (تأثیر رنگ بر بازاریابی)، محققان دریافتند که 90 درصد قضاوت های محصول بر اساس رنگ است (البته این نوع قضاوت بستگی زیادی به نوع محصول دارد).

مطالعه دیگری نشان می دهد که 85 درصد از خریداران رنگ را دلیل اصلی خرید یک محصول می دانند.

نیل پاتل که یک وبلاگ نویس و بازاریاب دیجیتال است، با تغییر دکمه دعوت به اقدام از آبی به زرد، توانست نرخ کلیک را تا 38 درصد افزایش دهد.

وب سایت Color Assignment طی یک مطالعه نسبتاً گسترده به بررسی رابطه بین کلمات و رنگ ها پرداخت و با چنین درصدهایی مواجه شد.

اعتماد: اکثر شرکت کنندگان رنگ آبی (34%) و پس از آن سفید (21%) را انتخاب کردند.

امنیت: اکثر شرکت کنندگان رنگ آبی (28%) و پس از آن مشکی (16%) را انتخاب کردند.

سرعت: با توجه به شرکت کنندگان (76%) قرمز برنده قاطع است

کیفیت بالا: نظر اکثر شرکت کنندگان مشکی با 43 درصد و پس از آن آبی با 20 درصد است.

تکنولوژی پیشرفته: آنها تقریباً به طور مساوی تقسیم شدند – مشکی 26% و آبی و خاکستری 23%

شجاعت: رنگ بنفش (29%) و سپس قرمز با (28%)

ترس و وحشت: قرمز با (41%) و پس از آن مشکی با (38%)

سرگرم کننده: رنگ نارنجی با (28%) و پس از آن رنگ زرد با (26%)

به نظر شما بر اساس نتایج بالا چه رنگی را می توان برای وب سایت در نظر گرفت؟

هنگام طراحی یک وب سایت جدید یا طراحی مجدد یک وب سایت، انتخاب رنگ شما می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت کار شما داشته باشد. درک مخاطبان خود (جامعه هدف) در انتخاب رنگ بسیار موثر خواهد بود. اگر اکثر مخاطبان شما مرد هستند، شاید ترکیب رنگ (آبی، سبز و مشکی) برای وب سایت شما بهتر عمل کند.

اما اگر مخاطبان شما بیشتر خانم ها هستند و می خواهید محصولات گران قیمتی بفروشید، بهتر است از ترکیب رنگ های آبی، بنفش و سبز استفاده کنید.

چه رنگی را برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

همانطور که گفته شد رنگ ها به فرهنگ، جنسیت و بسیاری موارد دیگر بستگی دارند و نمی توان برای هر کسب و کار اینترنتی یک رنگ را انتخاب کرد.

به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی که در ایران کیف و کفش زنانه می فروشد باید از ترکیب رنگ صورتی و نقره ای استفاده کند اما اگر همین فروشگاه اینترنتی بخواهد در چین راه اندازی شود بهتر است از ترکیب رنگ های آبی و قرمز استفاده شود. در طراحی وب سایت شما

حال فرض کنید این فروشگاه اینترنتی بخواهد کیف و کفش لوکس عرضه کند، به نظر شما چه رنگی برای آن مناسب است؟ شاید ترکیب طلا و نقره گزینه مناسبی برای چنین سایت هایی باشد.

با توجه به مثالی که در بالا ذکر کردیم، بهتر است ابتدا مخاطب خود را بشناسید و با توجه به اقلیم و فرهنگ خود از ترکیب رنگ مناسب برای وب سایت خود استفاده کنید.

آخرین کلمه

رنگ ها به شدت بر افکار و احساسات ما تأثیر می گذارند، بنابراین توجه به انتخاب رنگ ها هنگام طراحی وب سایت یا حتی طراحی مجدد وب سایت بسیار مهم است.

در حالی که بسیاری از ما رنگ را یک انتخاب سلیقه می‌دانیم، فرهنگ و جنسیت می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب رنگ در طراحی سایت یا حتی لوگو باشد، پس بهتر است قبل از اینکه نظر خود را به طراحان سایت بدهیم و بگوییم. ما رنگ را برای وب سایت خود می خواهیم، ​​به جامعه هدف، فرهنگ و هنر خود نگاه می کنیم و سپس رنگی را انتخاب می کنیم که مناسب تجارت آنلاین ما باشد.

نظر شما در مورد انتخاب رنگ در طراحی سایت چیست؟


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *