21 ژوئیه 1402 در 9:44 ب.ظ

دولت پس از تصویب طرح واردات خودروهای فرسوده، آیین نامه واردات خودروهای فرسوده را تهیه می کند. موافقان و مخالفان این طرح چه می گویند؟

از سال گذشته تا همین دو ماه پیش دولت تاکید داشت که راه برای واردات خودرو باز شود و خودروهای خارجی وارد بازار داخلی کشورمان شوند. اما اخیرا نظر شورای اسلامی و سایر دست اندرکاران واردات تغییر کرده و فکر می کنند باید روی واردات خودروهای خارجی کارکرده تمرکز کنیم.

دولت و مجلس موافق واردات خودروهای فرسوده هستند اما نظر آنها به تنهایی کافی نبود و مصوبه نهایی در هیات نظارت بر مجمع تشخیص مصلحت نظام صادر شد. یعنی در حال حاضر این سیاستمدار فکر می کند که خودروهای فرسوده باید در اولویت باشند و برای تحقق این خواسته، آیین نامه ای را تدوین و تنظیم می کند که مهلت آن یک ماه است.

تهیه آیین نامه واردات خودروهای فرسوده در دستور کار دولت

البته مقررات مذکور برای کمک به تنظیم بازار و جلوگیری از وارد شدن خودروهای دست دوم به عنوان واردات خودروهای جدید، سختگیری بیشتری را برای منبع ارز، تعرفه ها و سقف قیمت خودروهای فرسوده اعمال خواهد کرد. یکی از دغدغه های اصلی ورود این گونه محصولات به کشور، مبدا و خدمات پس از فروش آن ها است.

گفته می شود دولت برای رفع این مشکل با شرکت های واردکننده وارد مذاکره شده و در زمینه خدمات پس از فروش و گارانتی آنها به توافق رسیده است. به گفته این سیاستمدار خودرویی، خودروهای فرسوده ای که قبلا در کشور ما بوده اند باید وارد بازار شوند. واردات خودروهای نو و مدل های کارکرده در حال حاضر مجاز است اما نگاه دولت به خودروهای دست دوم مطلوب تر خواهد بود.

از آنجایی که مصوبه ورود این گونه خودروها در دولت، شورای اسلامی و سپس شورای عالی نظارت برای حسن اجرای سیاست های کلی نظام به تصویب رسیده است، به نظر می رسد این آیین نامه به زودی برای اجرا ابلاغ شود. به دولت فقط یک ماه فرصت داده شد تا این مصوبه را تدوین کند و به نظر می رسد که بیشتر کارهایش انجام شده است.

ده ماه از آزادسازی رسمی واردات خودروهای صفر کیلومتر می گذرد اما هنوز شاهد ورود خودروهای باکیفیت خارجی به کشورمان نیستیم و در این شرایط دولت به سراغ برنامه و تصمیم دیگری رفته است تا شانس خود را برای بهبود وضعیت خودروها امتحان کند. وضعیت. اگرچه واردکنندگان می توانند مدل های صفر کیلومتر را وارد کنند، اما دولت مایل است واردات خودرو را در اولویت قرار دهد.

گفتیم با وجود رفع محدودیت واردات خودرو، هنوز شاهد حضور صفر کیلومتر خودروهای خارجی در کشور نیستیم. چرا که تعداد این گونه خودروها بسیار کم است و به گمرک واگذار می شود تا استقرار یابد. خوشبختانه برای تصویب طرح واردات خودروهای فرسوده مشکلی وجود ندارد و فعالیت های جاری و اداری آن در حال تکمیل است.

گفتیم که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح فوق موافقت کرد و مهم ترین مانع ورود خودروهای دست دوم به کشور عدم تایید همان مرجع است که خطر را از بین می برد. آخرین مرحله تصویب شورای نگهبان است که به احتمال زیاد با موفقیت به تصویب خواهد رسید. چرا که طرح واردات خودروهای صفر کیلومتر به تصویب این مرجع رسید. اگر بخواهیم آخرین واردات خودروهای فرسوده را در پنج نقطه خلاصه کنیم، به صورت زیر است:

  • تصویب واردات خودروهای فرسوده زیر 5 سال در شورای اسلامی
  • مصوبه هیات عالی نظارت شورای تشخیص مصلحت نظام با تصویب واردات خودروهای فرسوده
  • آغاز تدوین آیین نامه واردات خودروهای فرسوده در وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • توافق با شرکت های وارد کننده برای خدمات پس از فروش و گارانتی خودروهای دست دوم
  • موافقت نامه واردات خودروهای فرسوده متعلق به برندهایی که سابقه حضور در ایران را دارند

همانطور که گفته شد، مقررات واردات خودروهای دست دوم بسیار انعطاف پذیرتر از مقررات خودروهای صفر کیلومتر است تا در اسرع وقت تایید نهایی را دریافت کنند. سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که چرا دولت بر واردات خودروهای فرسوده متمرکز شده و اجرای این طرح چه فایده ای دارد؟

تمرکز دولت بر واردات خودروهای فرسوده است زیرا هم قیمت ارز آنها کمتر است و هم می‌توان مدل‌های دست دوم را با تیراژ بیشتر و قیمت اقتصادی‌تر به بازار عرضه کرد. در آیین نامه این خودروها سقف قیمت محصولات وارداتی 20 هزار دلار تعیین شده است در حالی که دولت سقف سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری را برای واردات خودروهای صفر کیلومتر تعیین کرده بود که ارتباط مستقیم با مطلوب خواهد داشت. سقف.

مثلاً فرض کنید خودروهایی با قیمت 15 هزار دلار تا سقف دو میلیارد دلار وارد کشور شود. در چنین شرایطی تنها 135 هزار خودروی جدید می تواند وارد کشور شود و حتی اگر به آستانه قیمت ده هزار دلار هم نزدیک شویم، در نهایت 200 هزار دستگاه خودرو وارد کشور می شود.

در طرح واردات خودروهای فرسوده به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت‌ها تا دو برابر بیشتر می‌توان خودرو وارد کشور کرد اما سقف آن دو میلیارد دلار است. با فرض اینکه دولت دو میلیارد دلار برای خودروهای فرسوده هزینه کند و میانگین قیمت هر خودرو 7000 دلار باشد، می توان 285000 خودروی فرسوده را وارد بازار کرد.

بنابراین تفاوت بین گردش کارکرده و صفر کیلومتر افزایش می یابد. دولت معتقد است وقتی می‌توان خودروهای بیشتری را با قیمت‌های ارزان‌تر وارد کرد، چرا مدل‌های گران‌قیمت صفر را هدف قرار می‌دهند؟ سیاست گذار می داند که هر چه تعداد خودروهای وارداتی بیشتر شود، سود بیشتری نصیبشان می شود.

آیا خودروهای دست دوم موفق هستند؟

به گفته کارشناسان و صاحب نظران حوزه خودرو، واردات خودروهای دست دوم می تواند وضعیت بازار را تا حد زیادی بهبود بخشد; چرا که قیمت مناسبی دارند و می توان آن ها را به مقدار زیاد وارد کشور کرد. اما موضوع اصلی اینجاست که آیا سیاست گذار از حادثه واردات خودروی صفر کیلومتر درس گرفته و آیین نامه مدل های کارکرده را راحت تر تصویب می کند یا خیر؟

در اردیبهشت 1401 شاهد تصویب آیین نامه واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بودیم که پر از شرایط و محدودیت بود. نتیجه تعصبات سیاسیون اجباری شدن قیمت گذاری و محل تحویل خودروهای وارداتی و افزایش سرسام آور تعرفه ها بود.

نتیجه کلی مصوبه و مقررات، ورود خودروهای معدودی به کشور است که همچنان در گمرک نشسته و به دست متقاضیان نمی رسد. در آیین نامه این طرح گفته شده است که 200 میلیون دلار ارز برای واردات در نظر گرفته شده است، اما در عمل این میزان ارز پیش بینی نشده و تامین نمی شود; چون دولت با مشکل تامین ارز مواجه است.

اولویت واردات با کیلومتر کارکرده یا صفر؟

همانطور که گفتیم دولت بیشتر از واردات خودروهای فرسوده حمایت می کند. چون در این کار علایق بیشتری وجود دارد. اما این طرح خود موافقان و مخالفان زیادی دارد. حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو معتقد است اولویت دولت باید واردات خودروهای خارجی صفر کیلومتر باشد نه مدل های کارکرده کمتر از پنج سال! او می گوید:

به طور کلی، هر اقدامی که ممکن است باعث افزایش عرضه در بازار خودرو شود، بر کنترل قیمت ها تأثیر خواهد داشت. اما این مشکل نباید منجر به ورود کالاهای دست دوم یا اولویت آنها شود. حضور ایران در بازار دست دوم ممکن است قیمت این گونه محصولات را افزایش دهد. در مورد خودروهای سنگین این اتفاق افتاد و با واردات آنها از کشورمان قیمت آنها افزایش یافت و حتی یک مافیا شکل گرفت.

به گفته این کارشناس یکی از مسائل مهم در ورود خودروهای فرسوده خدمات پس از فروش و کیفیت و استانداردهایی است که دارند. به گفته وی، درست است که این خودروها با قیمت کمتری وارد کشور می شوند، اما در آینده این امر می تواند هزینه های زیادی را برای صاحبان آنها داشته باشد. چون به هر حال زمان و مصرف سوخت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

یکی دیگر از مشکلات واردات خودروهای فرسوده، تعویض قطعات اصلی با تقلبی در کشورهای همسایه است. متاسفانه سیستم کنترل کیفیت و نظارت دقیقی نداریم و نمی توانیم استانداردها را تست کنیم. در همین حال مصطفی خدری به عنوان یکی از حامیان این طرح گفت:

پیش‌بینی‌هایی برای حل این مشکل قبلاً انجام شده است و فرض بر این است که خودروهای دست دوم از شرکت‌هایی هستند که در گذشته سابقه حضور در بازار ایران را داشته‌اند. قرار است برخی نکات مشخص مبدأ واردات خودروهای فرسوده در نظر گرفته شود و نمایندگان شرکت های افترمارکت برندهای خارجی به آنجا مراجعه کرده و قبل از بارگیری خودروها، استاندارد و نیاز خدماتی خود را بررسی کنند.

به هر حال تجربه ثابت کرده است که اگر دولت در زمینه واردات خودروهای صفر کیلومتر نیز همین کار را انجام دهد، وضعیت تغییر نمی کند. اگر دولت قصد دارد صفر کیلومتر را در اولویت قرار دهد باید ابتدا مشکل تامین ارز را حل کند در غیر این صورت به سراغ واردات فرسوده برود. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟ آیا با طرح واردات خودروهای فرسوده موافق هستید یا خیر؟


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *