یکی از مسائلی که توجه بسیاری از طراحان را به خود جلب می کند، روانشناسی رنگ ها است. رنگ های مختلف این قابلیت را دارند که تاثیرات متفاوتی بر تفکر و رفتار افراد بگذارند.

شاید متوجه شده باشید که فست فودهای بزرگ و معروف در سرتاسر دنیا اغلب از رنگ های زرد یا قرمز استفاده می کنند.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که این رنگ ها چگونه روی شما تاثیر می گذارند؟ وقتی وارد یک رستوران یا فست فود می شوید، مطمئناً تمایل فروشنده و صاحب آن مکان تحریک اشتهای شماست، اینجا رنگ قرمز می آید. از طرفی رنگ زرد باعث می شود افراد تمایل بیشتری به خرید محصول داشته باشند. بنابراین ترکیب این دو رنگ برای یک رستوران می تواند معجزه کند!

انتخاب رنگ در طراحی سایت

به عنوان یک طراح وب به آن نگاه کنید. سایت های مختلف را می توان برای اهداف مختلف ایجاد کرد و محتوای متفاوتی داشت.

بنابراین، بسته به پیامی که می خواهید به بینندگان خود منتقل کنید، باید از رنگ های مختلف مناسب پیام خود استفاده کنید.

رنگ سبز

سبز نشان دهنده زندگی و رشد گیاه است و بنابراین برای انتقال “سبز” به معنای اکولوژیکی، پایدار، ارگانیک و طبیعی کلمه استفاده می شود. سبز ساده ترین رنگ برای درک در چشم است. از آن برای ایجاد آرامش استفاده کنید.

اثر آرام بخش یا نشان دادن آغاز، طبیعت یا ثروت است. از نظر علم، گردشگری، پزشکی، منابع انسانی، محیط زیست و پایداری بسیار عالی است.
برای کالاهای لوکس، فناوری یا محتوایی که دختران نوجوان را هدف قرار می دهد، کمتر مناسب است.

آبی

آبی با مردانگی، شایستگی، کیفیت، آرامش، قابلیت اطمینان، استحکام، خرد، وفاداری، قدرت، بهره وری، اعتماد و امنیت همراه است. آبی روشن طراوت بخش و پرانرژی است.

رنگ آبی اغلب توسط شرکت ها و بانک های بزرگ استفاده می شود زیرا تهاجمی نیست و به مردم حس اعتماد می دهد.

این رنگ برای فعالیت هایی مانند مراقبت های بهداشتی، دندانپزشکی، فناوری پیشرفته، پزشکی، علمی، دولتی، حقوقی و خدماتی مناسب است. اما استفاده از سایه های خاص و تیره آبی می تواند وب سایت شما را سرد جلوه دهد.

آبی همچنین می تواند اشتها را سرکوب کند، بنابراین مراقب استفاده از آن در محتوای غذایی باشید.

خاکستری

این رنگ که اغلب به عنوان رنگ خنثی در نظر گرفته می شود، مفهوم جدی بودن را به بیننده منتقل می کند. اگر می خواهید از رنگ های قوی مانند قرمز یا نارنجی در طراحی خود استفاده کنید، رنگ خاکستری می تواند گزینه خوبی برای همراهی طرح شما باشد.

اگر با رنگ ها و مفاهیم آنها آشنا هستید، می توانید بهتر و موثرتر با بینندگان خود ارتباط برقرار کنید و تأثیر درستی بر نحوه تفکر این افراد در مورد سایت خود ایجاد کنید. خاکستری بیشتر برای سایت های تجاری، سایت های فروشگاهی و برخی سایت های گرافیکی استفاده می شود

رنگ زرد

زرد روشن ترین رنگ است. با شایستگی، شادی، تشویق، خوش بینی و جوانی همراه است. زرد برای برخی از روابط منفی مانند ترسو، فریب و ارزانی نیز استفاده می شود.

از انرژی زرد روشن برای ایجاد انرژی در افراد یا ایجاد احساس شادی در آنها استفاده کنید. برای احساس آرامش بیشتر، از رنگ زرد ملایم و روشن استفاده کنید. رنگ زرد برای جلب توجه به متن و دکمه های اکشن بسیار مناسب است.امامی را می توان به سرعت غلبه کرد. می تواند چشم را خسته کند. باز هم کم استفاده کنید.

سایت بنفش

رنگ بنفش

بنفش با افراط و جادو همراه است و اغلب با طلا جفت می شود تا حسی لوکس تر داشته باشید. بنفش رنگی است که با تحریک کم و عظمت یا اشراف و همچنین کیفیت معنوی یا مرموز همراه است.

سایه‌های تیره اغلب نشان‌دهنده ثروت و تجمل هستند و سایه‌های روشن‌تر کاملاً زنانه و حسی هستند. بنفش بهترین راه برای هدف قرار دادن مخاطبان زن است.

برای ایجاد حس تجمل و ثروت از بنفش تیره استفاده کنید و برای بهار و عاشقانه از بنفش روشن استفاده کنید.

رنگ بنفش همچنین می تواند برای محصولات زیبایی (به ویژه ضد پیری)، طالع بینی، ماساژ، یوگا، شفابخشی، معنویت و محتوای مرتبط با برندهای دختران نوجوان و زنانه عالی باشد.
انتخاب رنگ بر اساس استفاده از سایت

با توجه به توضیحات داده شده در بالا، رنگ ها سازگاری شی با وب سایت را توصیف می کنند.
به همین دلیل لازم است برای سفارش سایت، سعی کنید رنگ سایت را به گونه ای انتخاب کنید که با برند شما یکی باشد، اما با ظاهر سایت شما مغایرتی نداشته باشد.

از رنگ هایی استفاده کنید که شفاف هستند و حالت کسل کننده ای به سایت نمی دهند در قسمت هایی که می خواهید توجه کاربران را به خود جلب کنید از رنگ های روشن استفاده کنید.

وب سایت های پر محتوا را ذخیره کنید

آیا تا به حال توجه کرده اید که اکثر وب سایت های اطلاع رسانی یا خرید معمولا از رنگ پس زمینه سفید یا خنثی استفاده می کنند؟

زیرا هدف این نوع وب سایت ها ترویج ایده ها یا محصولات است.

بیشتر بر روی محتوا یا محصولات تمرکز کنید تا طراحی وب سایت. رنگ پس‌زمینه فقط یک پس‌زمینه است که به جذاب‌تر شدن محتوا کمک می‌کند

برای ایجاد هویت برند قوی، باید از سایه های مختلف رنگ غالب یا برند خود به عنوان رنگ پس زمینه استفاده کنید.

دلیل این امر این است که رنگ ارتباط نزدیکی با شناخت برند دارد. هنگامی که از تنوع رنگ غالب (برند) خود به عنوان پس‌زمینه استفاده می‌کنید، برند خود را تقویت کرده و آن را برای مخاطبان به یاد ماندنی‌تر می‌کنید.

اگر از یک رنگ برند بسیار پررنگ استفاده می کنید، استفاده از آن به عنوان رنگ پس زمینه ممکن است خیلی پررنگ باشد. در این صورت، به جای آن یک سایه روشن تر از رنگ برند خود انتخاب کنید. از ابزار Adobe Color CC برای ایجاد رنگ و روشنایی غالب رنگ خود استفاده کنید.
خدمات ارائه دهد

اگر می خواهید ارزش خدمات شما یا مجموعه ای از پروژه های گذشته نقطه کانونی سایت شما باشد، از رنگ پس زمینه سفید یا خنثی استفاده کنید.
درست مانند وب‌سایت‌های فروشگاهی، نمی‌خواهید رنگ پس‌زمینه تمرکز را از محتوای شما یا پیامی که می‌خواهید به آن منتقل کنید، دور کند.
با انتخاب پس زمینه خنثی یا سفید، طبیعتا محتوای شما توجه بیشتری را به خود جلب می کند.

وب سایت های شیک و خلاقانه

این وب‌سایت‌ها معمولاً برای مد، طراحی، رستوران‌ها، زیبایی و صنایع خلاق هستند و واقعاً هیچ قانونی در مورد اینکه چه تصویر پس‌زمینه یا طرح رنگی باید استفاده کنید وجود ندارد. برای ایجاد نمایش بیشتر می توانید روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت از نوار منو سیاه استفاده کنید. یا می توانید از تمام رنگ های رنگین کمان برای ایجاد یک تصویر پس زمینه الهام بخش استفاده کنید.
راستش را بخواهید، در اینجا می توانید تمام قوانین را زیر پا بگذارید و از هر رنگی که می خواهید استفاده کنید تا زمانی که این قانون 1 را به خاطر داشته باشید – “هرگز پس زمینه ای را انتخاب نکنید که خواندن متن یا محتوای شما را سخت کند.”

رنگ پس‌زمینه کامل یکی از مواردی است که به شما این امکان را می‌دهد تا در هنگام مرور وب‌سایت‌تان حس خوبی را در مخاطب ایجاد کنید و در عین حال با رنگ‌های غالب و برجسته‌تان هماهنگی داشته باشید.
در صورت شک، از سفید یا خاکستری بسیار روشن به عنوان رنگ پس زمینه استفاده کنید. اگرچه ممکن است انتخاب های بهتری وجود داشته باشد، اما می دانید که محتوای شما همیشه می درخشد.