12 جولای 1402 در 10:12 ب.ظ

برقی شدن صنعت خودروی چین چالش بزرگی برای صنعت خودروسازی ایران محسوب می شود. اگر حرکت نکنیم، خودروهای چینی وارد کشور ما نمی شوند.

پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، چینی ها تنها خودروسازانی بودند که در بازار داخلی باقی ماندند و خودروهای ارزان و جذاب خود را فروختند. اگر چین نبود، صنعت خودروی ایران از آنچه امروز می بینیم عقب مانده تر بود. از آنجایی که اکثر تولیدات خودروسازان خصوصی را واحدهای چینی تشکیل می دهند.

امروز اگر سری به بازار خودروهای خارجی کشورمان بزنیم متوجه می‌شویم که اکثر خودروهای لوکس متعلق به چینی‌ها هستند و سایر برندهای معتبر جهانی خودروی جدیدی به ایران صادر نکرده‌اند. با این حرف ها به این نتیجه می رسیم که خودروسازی چین با همه کاستی ها در این مرحله برای مشتریان ایرانی مناسب و مقرون به صرفه است.

مشکلی به نام ماشین برقی چینی!

خبر بد برای طرفداران خودروهای چینی این است که محصولات اشم بادامی تا چند سال آینده برقی خواهند شد. گفته می شود تا سه سال آینده صنعت خودروسازی چین به طور کامل برقی می شود و در صورت تحقق این ادعا، صنعت خودروسازی کشورمان را با چالش بزرگی مواجه خواهد کرد. در کنار خودروهای چینی، قطعات آنها نیز برای بقای صنعت خودروسازی ایران ضروری است.

زمانی که کشورهای غربی و اروپایی تلاش کردند صنعت خودروسازی کشورمان را تحریم کنند، چینی ها به دادمان آمدند و نه تنها خودروهای خود را به ایران آوردند، بلکه قطعات مورد نیاز خودروسازان را نیز تهیه کردند. زمانی که قیمت دلار وارد کانال صعودی شد، شرکت های داخلی و خصوصی به سمت داخلی سازی قطعات و افزایش عمق آن رفتند. اما میزان داخلی سازی قطعات به حدی است که نمی توان نقش چین را نادیده گرفت و از پس زمینه صنعت خودرو حذف کرد.

ادعای فعلی اشمبادامی این است که می خواهند در سه سال آینده برقی سازی کامل را انجام دهند. به نظر می رسد ایران برای بقا باید مسیر چینی ها را طی کند. در غیر این صورت باید شاهد حذف خودروهای چینی از بازار و مبارزه با کمبود قطعات خودرو باشیم.

نصب کنندگان در معرض خطر هستند

در سال‌های اخیر، خودروسازان خصوصی سعی کرده‌اند خودروهای برقی را وارد کارخانه‌های خود کرده و روی مونتاژ آن‌ها کار کنند. حرکت کوچک اما رو به رشد این شرکت ها گامی مثبت در راستای برقی شدن صنعت خودروسازی کشورمان تلقی می شود. اما انگار کافی نیست!

صنعت خودروی ایران مشکلات زیادی دارد و برقی شدن آن نیازمند امکانات و زیرساخت های بسیاری است که در حال حاضر وجود ندارد. کمبود تولید برق و رشد جمعیت مشکلات انرژی را ایجاد کرده است که به ویژه در فصول گرم سال به اوج خود می رسد و منجر به قطع برق می شود.

فرض کنید خودروهای برقی در ایران توسعه یافته و فناوری تولید آنها فراهم شده است. اما منبع تغذیه چنین ماشین هایی در تابستان برای همیشه قطع می شود. در حال حاضر اکثر واحدهای صنعتی پرمصرف از خردادماه به بعد خاموش شده اند و با وجود چنین مشکل بزرگی نمی توان به آینده خودروهای برقی در کشورمان امیدوار بود.

کمبود فضا و زمان کافی برای شارژ خودروهای برقی

یکی دیگر از نگرانی های صنعت خودروهای برقی، ایستگاه های شارژ و زمان شارژ خودرو است. در پایتخت که قلب ایران محسوب می شود، تعداد پارکینگ های ویژه خودروهای برقی کم است و جالب اینکه هر روز از این پارکینگ ها استفاده نمی شود. سوال مهمی که اکنون مطرح می شود این است که اگر چینی ها به ایران قطعه ندهند تکلیف صنعت خودرو چه می شود؟

در مورد کمبود قطعات چینی در بازار کشورمان سناریوهای مختلفی می توان نوشت. اولین سناریویی که به وجود می آید تخریب خطوط تولید کارخانه های مونتاژ مانند مدیران خودرو، بهمن موتور و کرمان موتور است. در واقع وقتی قطعه ای برای تولید به کشور وارد نمی شود، خودروسازان مجبورند خطوط تولید خود را تعطیل کرده و محصولات جایگزین وارد کنند.

سناریوی دوم این است که خودروهای چینی فعلی در بازار بلااستفاده می مانند و باید با تیپ های برلیانس، تیگو و ام وی ام خداحافظی کنیم. نتیجه این سناریو افزایش تقاضا در بازار خواهد بود. اما سناریوی اخیر به افزایش محصولات معیوب یا تعطیلی کامل خطوط تولید اشاره دارد.

ماشین چینی

نتیجه کلی سه سناریوی فوق این خواهد بود که صنعت خودروسازی کشورمان به آستانه ورشکستگی خواهد رسید و جبران این زیان ها غیرممکن خواهد بود. البته بعید به نظر می رسد اما این احتمال وجود دارد که خودروسازان خصوصی بومی سازی قطعات را از سر بگیرند و خودروهای چینی را وارد خطوط تولید کنند که باز هم به ضرر مشتریان خواهد بود.

آیا معادن می توانند به برق رسانی صنعت خودرو کمک کنند؟

چندی پیش شایعاتی مبنی بر کشف معدن عظیم لیتیوم منتشر شد و کارشناسان مربوطه اعلام کردند در صورت صحت این خبر، ایران دیگر نیازی به واردات لیتیوم نخواهد داشت و به بزرگترین صادرکننده لیتیوم در منطقه تبدیل خواهد شد. ما فرض می کنیم که چنین معدنی وجود دارد، اما آیا در حال حاضر قابل استفاده است؟

قطعا پاسخ سوال فوق منفی است و حتی اگر احتمالات ضعیف را در نظر بگیریم و بگوییم چنین احتمالی وجود دارد، دولت نمی تواند جلوی خام فروشی لیتیوم را بگیرد و ایجاد کارخانه های تبدیل لیتیوم به باتری را محدود خواهد کرد.

ما به تجربه دریافتیم که چینی ها آنقدر در بازار رقابتی غوطه ور هستند که برای پیروزی دست به هر کاری می زنند. بنابراین مزیت رقابتی سازندگان این کشور تولید قطعاتی است که در دسترس سایر کشورهای صنعتی نیست. چین اکنون قطعاتی تولید می کند که حداکثر دو دهه از عمر آنها می گذرد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *