12 جولای 1402 در 6:25 ب.ظ

شرکت چینی Gek Motor موفق به ساخت اولین موتور آمونیاکی جهان شد. اما موتور آمونیاکی چیست و چه مزایایی دارد؟

شرکت چینی Gek اعلام کرده است که اولین موتور آمونیاکی جهان را ساخته است که می تواند از 90 درصد آلایندگی جلوگیری کند، اما این موتور چیست و چه مزایایی برای صنعت خودرو دارد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

معرفی اولین موتور آمونیاکی جهان

آمونیاک یکی از سوخت های پاکی است که برای استفاده در قطارها، کامیون ها، هواپیماها و کشتی ها پیشنهاد شده است. اما در این بین شرکت چینی جک معتقد است که می توان از آمونیاک به عنوان سوخت خودروهای سواری نیز استفاده کرد. آمونیاک در دمای معمولی مایع است و برای انتقال آن نیازی به فشرده سازی پرانرژی یا ظروف خاصی ندارد. علاوه بر این، آمونیاک با استفاده از روش های تمیزتر تولید می شود.

لازم به ذکر است که اگرچه آمونیاک مزایای زیادی دارد، اما ماده ای بسیار سمی محسوب می شود که خطرات زیادی را برای انسان و حیوانات به همراه خواهد داشت. بنابراین، استفاده از سوخت آمونیاک همچنان با چالش هایی مانند سوخت های فسیلی مواجه است.

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها قصد دارند خودروهایی بسازند که با آمونیاک کار می‌کنند، آن را با تبدیل آن به هیدروژن و استفاده از پیل سوختی برای تولید الکتریسیته با انتشار نیتروژن در هوا، برخی از شرکت‌ها مانند گکچین از آمونیاک برای توسعه موتورهای احتراق داخلی استفاده می‌کنند.

بر اساس اعلام شرکت گک، موتور 2 لیتری آمونیاکی این شرکت قادر است آمونیاک مایع را با خیال راحت و کارآمد بسوزاند و قدرتی معادل 161 اسب بخار تولید کند. این خودروساز چینی ادعا می کند که استفاده از آمونیاک در این خودروها میزان انتشار گازهای گلخانه ای را در مقایسه با سوخت های فسیلی تا حدود 90 درصد کاهش می دهد.

لازم به ذکر است که حدود 10 سال پیش محققان یک موسسه تحقیقات انرژی کره جنوبی موفق به ساخت خودرویی به نام AmVeh شدند که 70 درصد آمونیاک و 30 درصد بنزین نیرو می داد. این خودرو می تواند تا 70 درصد کمتر آلایندگی تولید کند. بنابراین، گفته ژکو ممکن است درست باشد.

از آنجایی که موتور Gek چین موتور هنوز مقداری دی اکسید کربن تولید می کند، این نشان دهنده استفاده از سوخت های دیگر در آن است که البته روشی منطقی محسوب می شود. زیرا روند سوختن آمونیاک به کندی انجام می شود و موتور در دورهای پایین و بالا دچار مشکل می شود.

لازم به ذکر است که تولید موتور آمونیاکی برای GEC چالش هایی از جمله نبود زیرساخت برای توزیع سوخت آمونیاکی را به همراه دارد. راه حلی برای تولید انتشار اکسید نیتروژن نیز باید در نظر گرفته شود. علاوه بر این، مقدار زیادی آمونیاک توسط فرآیند هابر بوش تولید می شود که میزان آلودگی بالایی دارد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *