شما می توانید این مقاله را در 7 دقیقه بخوانید



نوشته شده در 7 آوریل 1402

آخرین به روز رسانی: 7 جولای 1402

اثبات اجتماعی چیست؟ چرا هم در بازاریابی دیجیتال و هم در طراحی وب مهم است؟ چگونه بخش تایید اجتماعی وب سایت را طراحی کنیم؟

اهمیت ندادن به آنچه دیگران فکر می کنند همیشه خوب نیست. گاهی برای تصمیم گیری بهتر نیاز به کمک از تجربیات و نظرات دیگران داریم. به همین دلیل در صفحه اول (صفحه اصلی) بسیاری از وب سایت ها بخشی به نام وجود دارد اثبات اجتماعی به عبارت ساده، در این بخش، کسب و کار و محصولات آن از زبان کاربران/مشتریان معرفی می شوند.

مطالب اثبات اجتماعی زیادی در وب فارسی وجود دارد. اما این مواد تنها از یک منظر تأیید اجتماعی را در نظر می گیرند. در این محتوا، جنبه بعدی و کمتر مورد بحث اثبات اجتماعی را خواهید خواند. به عبارت دیگر در این محتوا از منظر یکی طراح وب و طراح UI/UX این قسمت از محصول را خواهیم دید.

با در نظر گرفتن اولویت های صاحب پروژه (سایت)، طراح وب سایت باید در مورد سایتی که می خواهد توسعه دهد، تصمیم بگیرد و به سوالات پاسخ دهد. مثلا طراحی وب سایت انحصاری بهتر است یا سیستم های مدیریت محتوا؟ یا باید از چارچوب های توسعه فرانت اند و از Backend استفاده کنید؟ چه گزینه هایی برای افزایش امنیت و سرعت وب سایت وجود دارد؟

این سوالات بیشتر فنی هستند. اما طراح وب باید سوالات دیگری در رابطه با طراحی سایت بپرسد طراحی UI/UX همچنین مرتبط، یک پاسخ وجود دارد. همه طراحان وب روی پروژه‌های بزرگی کار نمی‌کنند که تجربه کاربری و رابط کاربری محصول توسط تیم طراحی محصول و فقط پیاده‌سازی و اجرای طرح با برنامه‌نویس/توسعه‌دهنده وب‌سایت تهیه می‌شود.

گاهی اوقات این طراح وب است که باید در مورد طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری وب سایت تصمیم گیری کند. پس دانستن آن ضروری است بهترین راه که در مورد طراحی قسمت های مهم محصول است. یکی از آن بخش ها اثبات اجتماعی در محصول است. تایید اجتماعی انواع مختلفی دارد. و هر نوع را می توان به روش های مختلف طراحی و به کاربر عرضه کرد.

چه زمانی باید از اثبات اجتماعی در طراحی سایت استفاده کرد؟

اثبات اجتماعی برای بازار یابی محصول دیجیتال بسیار مهم است. نظر و تجربه دیگران از تعامل با محصول در اعتبار کسب و کار و برند بسیار مهم است. در بازار پر از رقابت، یک برند بادوام می تواند مشتریان وفادار (مصرف کنندگان) داشته باشد. هر چه وفاداری به برند مشتریان بیشتر و بیشتری یک برند خاص را بر سایر برندها ترجیح می دهند و آنها را به دیگران معرفی می کنند.

من و شما وقتی می خواهیم برای اولین بار محصولی را بخریم ترجیح می دهیم نظر دیگران را بدانیم و کیفیت آن را جویا شویم. بنابراین، اختصاص بخشی از وب سایت برای نمایش تاییدیه های اجتماعی (نظرات مثبت از مشتریان تجاری فعلی) با فروش و سودآوری ارتباط مستقیم دارند.

این معنی nngroup.com خوب بیان شده است

مردم توسط رفتار افراد دیگر هدایت می شوند، بنابراین ما می توانیم اعمال، اعتقادات و توصیه های جمعیت را در طرحی نشان دهیم که بر کاربران تأثیر بگذارد.

رفتار دیگران مردم را هدایت می کند. بنابراین می توانیم با معرفی آثار، نظرات و پیشنهادات دیگران در طراحی، کاربران را تحت تاثیر قرار دهیم.

اثبات اجتماعی برای رسیدن به یکی از دو هدف زیر باید در طراحی سایت قرار دهید:

  • نشان دادن اعتماد و مقبولیت کسب و کار و محصولات آن به مردم،
  • تشویق کاربران به تعامل و اعتماد به برند/وب سایت.

طراحی وب دارای اصولی است که هر طراح وب باید بداند. که در “اصول طراحی وب سایت حرفه ای و موفق چیست؟این اصول را بخوانید.


چگونه تایید اجتماعی را در طراحی وب سایت قرار دهیم؟

مهمترین نوع تایید اجتماعی نظرات کاربر/مشتری (متن و ویدئو) خوب. بدون شک این نوع تایید اجتماعی برای وب سایت های فروشگاهی لازم است بدون این ستاره های زرد (که رتبه بندی کاربران برای آن محصول است) امکان یافتن محصولی در وب سایت آمازون وجود ندارد.

کار یک طراح وب انتخاب بین انواع مختلف اثبات اجتماعی (از جمله تعداد فالوورها در حساب های رسانه های اجتماعی، نظرات و تاییدات کارشناسان و افراد مشهور، مقالات منتشر شده در روزنامه ها و مجلات در مورد کسب و کار یا محصولات آن.) برای انتخاب یک یا چند مورد برای نمایش در وب سایت.

کار یک طراح وب این است که اطمینان حاصل کند کاربران به سرعت و به راحتی به بخش تایید اجتماعی می رسند و آن را می بینند و می خوانند. اگر اثبات اجتماعی یک ویدیو باشد، باید ویدیو باشد، ویدیو باید سریع و آسان پخش شود. اگر بخشی از صفحه اول وب سایت به تأیید اجتماعی اختصاص دارد، این قسمت نباید آنقدر پایین باشد که کاربر مجبور شود بیش از حد صفحه را اسکرول کند.

می تواند نوع وب سایت و محصولات و خدماتی که کسب و کار ارائه می دهد نیاز به آمار و ارقام دارد (مثلا تعداد شرکت کنندگان در دوره های آموزشی در یک وب سایت آموزشی) یا نام و نشان برندهای بزرگی که کسب و کار با آنها همکاری می کند به عنوان اثبات اجتماعی ذکر شود. این دو نوع تایید اجتماعی نیز باید در صفحه به گونه ای طراحی شوند که برای کاربر و همچنین کاربر جذاب باشد. ارتباط درک کسب و کار و وب سایت را برای آنها آسان کنید.

شما بهتر است یک طراح وب باشید متن های کوتاه و واضح برای ورود به این دو نوع از Social Proof کمک بگیرید. در صورتی که متون کاملا بر اساس اصول نوشتن UX اگر آنها نوشته شوند، کاربر به سرعت با آنها ارتباط برقرار می کند و نیاز به آمار و نام های تجاری بزرگ را درک می کند.

مقایسه طراحی پرداخت اجتماعی در دو وب سایت فروشگاهی

وب سایت دیجی کالا را بررسی کنید. این ستاره های زرد برای کالاها وجود ندارند. وقتی وارد صفحه هر محصول می شوید، پس از مشخصات کلی و قیمت محصول، محصولات مشابه، معرفی و مشخصات جدید را وارد تب کنید. نظرات شما خواهد رسید.

اکنون دوباره به تصویر وب سایت آمازون و نحوه نمایش نظرات کاربران در بالا و همچنین تصویر زیر یک صفحه محصول نگاه کنید. کدام طرح را ترجیح می دهید؟

اثبات اجتماعی در طراحی سایت وردپرس

طراح وب سایت وردپرسی می تواند به راحتی تأیید اجتماعی را به وب سایت اضافه کند. افزونه های وردپرس در این مورد به طراح کمک می کنند. قالب فروشگاهی ووکامرس افزونه ای ویژه برای افزودن نظرات مشتریان (نظرات مشتریان WooCommerce) به سایت. وردپرس علاوه بر افزونه قالب، افزونه های مختلفی (مانند Rich Reviews) را نیز برای این منظور ارائه می دهد.

افزونه های مختلفی برای نمایش نوع دیگری از اثبات اجتماعی (نظرات و تعداد لایک های دریافتی یک کسب و کار و محصولات آن در شبکه های اجتماعی) در سایت های وردپرس وجود دارد. یکی از کامل ترین آنها WP Social Ninja نام دارد با کمک این افزونه، طراح وب می تواند نظرات مشتریان و تاییدیه های ارسال شده در تمامی شبکه های اجتماعی را به وب سایت اضافه کند.

یکی دیگر از افزونه های بسیار مفید برای به اشتراک گذاری محتوا در وب سایت های وردپرسی در رسانه های اجتماعی.اشتراک گذاری اجتماعی گستاخانه) به کاربران وب سایت اجازه می دهد تا محتوای وب سایت را در شبکه های اجتماعی پست کنند. این نشان می دهد که هر قسمت از محتوا چند بار در کنار یا بالای آن به اشتراک گذاشته شده است. همچنین نوعی حمایت اجتماعی برای مشاغل است.

خلاصه و نتیجه گیری

1. اثبات اجتماعی زمانی موفق است که به درستی استفاده شود اعتماد جذب کاربر (احتیاط) که برای اولین بار به وب سایت برند می آید.

2. روش طراحی و ارائه محتوا مورد تایید اجتماعی است به اندازه طراحی سایر قسمت های وب سایت مهم و حیاتی است.

3. برای پروژه های بزرگ، طراح وب سایت بخش یا بخش های اثبات اجتماعی را با همکاری تیم طراحی محصول و بازاریابی و بازخورد صاحبان وب سایت طراحی می کند.

4. برای پروژه های کوچک، این طراح وب است که باید با مشورت صاحبان وب سایت (کسب و کار) در مورد محتوا و طراحی این قسمت تصمیم گیری کند.

5. طراح وب کسی نیست که فقط زبان های برنامه نویسی و توسعه وب سایت را یاد بگیرد. او همچنین باید در مورد مناطق مرتبط با شبکه بداند. به همین دلیل در سرفصل ها قرار دارد آموزش طراحی وب سایتیک فصل به زمینه های مرتبط اختصاص داده شده است. بازاریابی و طراحی UI/UX.

6. نوشتن تجربه کاربری این یکی دیگر از زمینه های بسیار مرتبط و فعلی است که به طراحان سایت کمک زیادی می کند، به خصوص برای طراحی اثبات اجتماعی.


دوره غیر حضوری طراحی و برنامه نویسی وب سایت

آموزش طراحی سایت به صورت تخصصی و کاربردی با وردپرس

امروزه اگر به هر زمینه ای توجه کنیم متوجه ظهور اینترنت و تاثیر آن خواهیم شد. تعداد زیادی کسب و کار موفق در اینترنت ایجاد شده است یکی از پایه های اصلی این کسب و کارها داشتن یک وب سایت موثر و کارآمد است. اگر کسب و کارها نمی توانند در اسرع وقت آنلاین شوند قطعا شکست خواهند خورد در نتیجه امروزه داشتن وب سایت یکی از نیازهای اساسی هر کسب و کار و فعالیتی است. شما دو انتخاب پیش رو دارید، یا طراحی وب سایت خود را به دست افراد دیگر بسپارید یا وب سایت مورد علاقه خود را با توجه به نیاز خود طراحی و آماده کنید.

اکنون زمان ورود به این دنیای جدید است. گام به گام وب سایت را بشناسید و نحوه طراحی وب سایت را بیاموزید. حتی بیشتر یاد بگیرید که چگونه به عنوان یک متخصص طراحی سایت حرفه ای در بازار کار کنید و از درآمد بالای این حرفه بهره ببرید.

ادامه دارد…


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *